The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Handskakningsextremism

Publicerad 2008-11-06 15:40:25 i Allmänt

 

Carl Hamilton blev häromdan uppröd för att en ur SVT:s Halal-tv inte ville skaka hand på sedvanligt vis, utan valde att hälsa på sitt sätt genom att föra sin hand till bröstet. Hamilton spårar sedan ur i en diskussion om att de som kommer hit måste anpassa sig till det svenska (att skaka hand?) och tycker att kan man inte skaka hand så kan man minsan flytta tillbaka till sin jordhåla. "Ta seden dit man kommer, man måste anpassa sig." Jag tycker mig ha hört snacket förr... Visst, jag hade själv blivit förvånad i en sådan situation men hade likväl accepterat den hälsning jag fått och gått vidare i mitt liv. Vissa gör uppenbarligen allt för att kulturkrockar ska bli så dramatiska som möjligt. Tragiskt, men komiskt att lyssna på, gör det här.

 

 

Hur gör Hamilton om han träffar en helt vanlig blond, vit nordbo, men som tyvärr lider av bakterieskräck och inte vill ta i hand av den anledningen? Eller hur gör Hamilton när en lika vanlig och kristen svensk råkar vara förkyld och av ren respekt för Hamilton inte vill skaka hand? ...och hur gör Carl Hamilton med människor som av olika anledningar inte har en högerhand att hälsa med...? Han måste leva ett svårt liv.

 

Aftonbladet, Hamiltons försvarstal går att läsa här

 

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Kommentarer

Postat av: Lilla jag

Publicerad 2008-11-11 08:38:05

En fundering bara - av dessa tre tjejer ska två jobba inom vårdyrken, läkare resp tandsköterska. Hur ska det gå om de inte får röra någon av motsatt kön? Ska de bara ha kvinnliga patienter? Hur kommer det sig att de gärna tar seden dit de kommit vad gäller t ex utbildning och att få göra TV (just av den anledningen att de är kvinnliga muslimer), men väljer ut att följa islams lagar vad gäller annat?

Postat av: A.

Publicerad 2008-11-11 15:07:41

Lilla jag: Menar du att kvinnliga muslimer inte får utbilda sig och göra TV annars? Föreslår att du tar en titt på http://english.aljazeera.net/



För övrigt tycker jag mig ha hört ditt resonemang tidigare, ungefär som "hur kan muslimer vara läkare om de måste gå iväg och be x-antal gånger om dagen?" Jag ser ingen som helst anledning att misstänkliggöra dem och deras framtida mål för att de råkar vara muslimer. Du ska se att det kommer gå alldeles utmärkt.

Postat av: Nils

Publicerad 2008-11-21 13:59:45

Både Halal-Tv och Hamilton tar frågan ur sitt sammanhang genom att visa/göra detta. Nu vill jag först av allt understryka att jag inte sett programmet - skall se till att göra det - men en spontan kommentar är ändå att självfallet måste människor följa svensk lagstiftning, om de är inom Sverige. Den lagstiftning som har att följa Europakonventionen (om den gör det är en annan sak.) Jag håller helt med om att det står fritt att avstå från en handskakning, faran blir när ett sådant inslag motiverar högerextrema krafter att på ett väldigt populistiskt sätt misstänkliggöra muslimer och en hel religion. Men nu skall jag se halal-tv och om de lyckas problematisera och vidga diskussionen. Det får man hoppas.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela