The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Nördigt men kul.

Publicerad 2008-11-21 17:24:03 i Allmänt

Enligt Aftonbladet har en fysiker(?) räknat ut att Zlatans fantastiska frisparksmål mot Palermo hade varit otagbart av målvakten då bollen rörde sig i en hastighet av 124km/h och att målvakten då hade behövt röra sig med 1,5 m/s i höjdled, 6 m/s i sidled och med en reaktionstid på 150 ms. Fantastiskt kul med sådana nörderier ibland tycker jag, haha.

 

Detta fick mig osökt att tänka på en uträkning jag fått av min mor som hon tidigare skrivit av från radion, angående temperaturen i himlen och helvetet.

 

"Till hjälp använder vi några bibelcitat:

 

Jesaja 30:26: "Och månens ljus skall bliva såsom solens ljus och solens ljus skall vara sju gånger klarare, såsom ett sjufaldigt dagsljus när den tid kommer då Herren förbinder sitt folks skador och helar såren efter slagen som vi har fått".

Det här kan tydas så att himlen förlorar femtio gånger så mycket energi som jorden genom utstrålning och då kan man faktiskt beräkna den absoluta temperaturen med hjälp av en strålningslag som härrör från Stefan Boltzman, och den säger det att om temperaturen fördubblas så ökar strålningens intensitet med en faktor sexton dvs. 2*2*2*2 och om temperaturen tredubblas så ökar den med en faktor 81 dvs. 3*3*3*3. Eftersom nu femtio ligger mellan 16 och 81 bör ju temperaturen i himlen vara mellan 2 och 3 ggr. så hög som på jorden och sätter vi som ett medelvärde jordens temperatur till 20 °C dvs. 20+273K = 293K mätt från absoluta nollpunkten så får vi vid en noggrannare räkning ett resultat av 779 K dvs. 560 °C som alltså skulle vara temperaturen i himlen.

 

Vad sen helvetet beträffar så kan vi välja ett bibelcitat från Johannes Uppenbarelse 21:8 där det talas om att vissa syndare skall få sin del i en sjö som brinner av eld och svavel. Nu vet man att svavel kokar vid 445 °C och därför kan det inte vara varmare än så eftersom en sjö förutsätter flytande svavel med en temperatur som ligger under kokpunkten, och vår slutsats måste därför bli att det faktiskt är varmare i himlen än i helvetet."

 

Hysteriskt, haha.

 

Andra om: , , , ,

Kommentarer

Postat av: berinder

Publicerad 2008-11-21 18:44:36

Hmm, så om jag vill fixa solbrännan ska jag alltså vara snäll... fan också

Postat av: Sara

Publicerad 2008-11-24 14:43:11

Mitt skott är precis lika hårt och välplacerat som Zlatans =)... Vill också ha ett antal miljoner i lön som jag sedan med det progressiva skattesystemet kan betala till staten så vi får en stark välfärdsstat igen :)...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela