The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

De flesta studenter mår bra av att arbeta

Publicerad 2008-09-22 16:41:28 i Politik

..detta påstår i alla fall finansminister Anders Borg i SvD. Jag undrar vilka studenter det är han syftar på. Är det studenten som läser en fristående 7,5p kurs i Harry Potter-vetenskap på halvfart, eller är det läkarstudenten som pluggar 40h i veckan i fem och ett halvt år? Är det den 18-åriga studenten som bara har sig själv att tänka på, eller är det den 35-åriga ensamstående föräldern som har två munnar att mätta? Jag bara undrar. Vissa kan säkerligen jobba vid sidan av sina studier, somliga mår säkert bra av det också. Men ska alla samhällets klasser och grupper ha tillgång till högre studier så får inte arbete vid sidan av studierna vara ett tvång för att man ska klara sig. Studenter ska naturligtvis studera, inte lägga sin tid på arbete. Men det är klart, en regering som vill göra utbildning till en klassfråga struntar väl i det.

 

Mer om budgeten som inte helt oväntat inte är menad för studenter, arbetslösa, låginkomsttagare och sjuka: DN,2,3,SvD,2,AB,2,3 Sveriges förenade studentkårer

 

Andra bloggar om: , , ,

 

"Ropen skalla på gator och torg, avgå Reinfeldt, avgå Borg"

Kommentarer

Postat av: Otto Thott

Publicerad 2008-09-22 17:14:55

Det ska löna sig att studera - speciellt om pappa och mamma kan betala studielånen.

Postat av: G to A

Publicerad 2008-09-22 17:34:13

Håller med dig om att detta kan vara ett problem för vissa högskoleprogram som är väldigt intensiva. Klassfrågan är också naturligtvis befogad att ta upp. Man får dock inte glömma att utbildning, rent samhällsekonomiskt, inte bara går ut på att studenterna skall lära sig X, utan det finns en viss tanke att högproduktiva personer (dvs. de som kan klara en viss utbildning på Y år)kan särskiljas från lågproduktiva. Detta skall göras för att optimera och underlätta arbetsgivarnas anställningsval. Men problem uppstår naturligtvis om låginkomsttagare ej kan läsa en viss utbildning för att det inte har råd och utbildningen som de valt ej går att kombinera med ett extrajobb. Hur gör man då? Ett förslag är att höja kraven på utbildningarna (t.ex. korta ner vissa utbildningar men bibehålla samma kunskapskrav - dvs. gör de mer intensiva)samt höja studiemedlen. Kraven på t.ex. antal tentor som man får kugga/blanka för att fortsätta utbildningen måste även höjas. På så sätta får man en mer rättvis behandling av potentiella studenter samt rent samhällsekonomiskt bibehåller man utbildningen som arbetsgivarens anställningshjälpmedel.



/Gustaf

Postat av: Dexter

Publicerad 2008-09-22 17:35:03

Regeringen borde satsa på att höja studiemedlen för de grupper som behöver det. Ingen generell höjning. Nu blir det 328 kronor extra per månad nästa år för studenterna och det tack vare att många är i arbete. Ett ökat stöd måste riktas till studenter med barn främst. Sen vore en höjning av fribeloppet välkommen så att de studenter som vill starta företag skall ha möjlighet att göra det. För övrigt vill jag tillägga att Sveriges förenade studentkårer inte representerar Sveriges studenter utan är en samling kårbyråkrater som vill göra politisk karriär.

Postat av: M

Publicerad 2008-09-22 21:02:01

Som den nämnda läkarstudenten så kan jag säga att det fungerar, men mindre bra, att kombinera studier med jobb. Jag läser läkarprogrammet och jobbar halvtid för att ha råd. De fast utgifterna äter i princip upp hela studiebidraget. Nu är det så att jag klarar mig igenom studierna med 25h plugg i veckan och 20h jobb vid sidan av, men visst hade det varit bättre för alla om jag kunde lägga 40h/veckan på enbart skolan?

Postat av: Robert

Publicerad 2008-09-22 23:50:24

Jobbade lite extra förra läsåret, men har gett upp det nu; skolan blev lidande och jag gick likförbannat back varje månad...

Postat av: Tobias

Publicerad 2008-09-23 11:58:41

Jag ar student och jag inget problem med att studera och plugga samtidigt. Man far ju arbetserfarenhet och det hjalper ju en att fa jobb i slutandan. Skulle jobba aven om jag inte behovde. Sossarna straffade folk for att dom jobbade och tjanade for mycket pengar. Da blev man tvungen att betala tillbaks halva bidraget. Dessutom har man gjort 45000 kronor skattefria. Nu ligger gransen hogre for hur mycket man kan jobba ocksa. Sossarna har inte hojt studiebidraget sen 1980. Sa hogern har gjort mer for studenterna an vad sossarna har gjort de senaste tjugo aren.



Men visst jag haller med om att studiebidragen skulle kunna hojas istallet for att skatten fortsatter sankas.

Postat av: ljuvlia

Publicerad 2008-09-23 17:31:23

Intressant inlägg! Håller just nu på med mitt ex-jobb i journalistik om just studier och arbete vid sidan av och vad det får för konsekvenser för studieresultat osv, och om det börjar bli en klassfråga att ö.h.t. kunna studera.

Postat av: Avlo

Publicerad 2008-09-24 14:42:01

Ljuvlia.



Lycka till med ditt ex-jobb. Högskoleverket har bra med information om studenter och arbete, bland annat finns det att läsa att 46% av heltidsstudenterna arbetar upp till 10 timmar i veckan vid sidan av studierna. Skrämmande... Undrar hur det påverkar studiekvaliten.

Postat av: ljuvlia

Publicerad 2008-09-24 15:21:18

Jag vet, jag har läst så mycket statistik de senaste veckorna att mina ögon går i kors. Jag skickar dig mitt jobb när (om) det blir klart så får du veta hur det egentligen ligger till.

Postat av: Avlo

Publicerad 2008-09-24 19:12:07

Ja, tack gärna. Ser fram emot det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela