The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Kulturskribenter är oftast utomjordingar

Publicerad 2008-09-30 12:51:21 i Allmänt

Språk har alltid fascinerat mig. Jag har själv läst, förutom de självklara svenska, spanska och engelska, även italienska och franska. Av det sistnämnda återstår tyvärr bara små fraser som "Je ne sais pas", men det är ändå kul att ha det i bagaget. Idag såg jag i SvD:s Webb-TV ett litet reportage om en man som tagit språkstudierna ett steg längre, och lärt sig Klingonska. Språket kommer från Star Trek och är således det enda språk som härrör från populärkulturen. Tydligen finns det tusentals som studerar det och ett 30-tal personer i världen som kan talar det flytande, inte illa måste jag säga. I reportaget tar Klingon-talaren upp tidningarnas kultursidor som ett exempel på varför det är kul att kunna tala så att ingen annan förstår, och likheterna som därför finns mellan kulturskribenter och utomjordingar. Flummigt värre, men kul att en annars så knastertorr tidning som SvD kan skriva om något sådant.

 

Annars är det fullt upp här, pluggar datortomografi och MRT inför tentan på fredag. Spännande och roliga områden, men det är mycket. Men man ska känna att man lever. Förhoppningsvis kan jag liva upp min tenta-vardag med att tända gravljus då världskapitalismen tar sin sista suck. Oron på världens banker visar ju att den är på god väg till kollaps. Tyvärr har vi ju sett det förr och på något mystiskt sätt lyckas den ändå överleva. Hoppas att detta är undandtaget. Men man undrar ju varför folk så envist fortsätter att rösta på partier som förespråkar något som så uppenbart är dömt att misslyckas. Vågar man hoppas att vi ska lära oss något efter dramatiken som nu pågår, jag vet inte. Tänk om det fanns fler ledare i världen, som likt Chavez och Morales öppet vågar säga att kapitalismen inte längre är värd att satsa på, att vi måste hitta en ny väg. Tänk om...

 

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-10-01 23:07:00

http://www.oswald.us/wp-content/uploads/2007/05/bunny-pancake.jpg

Postat av: Sara

Publicerad 2008-10-04 21:20:21

Jag skrattar högt åt tanken att USAs regering skulle ta över bankväsendet för att få bukt med problemet... Och är det inte Odell som föresten vill sälja ut SBAB också? Är det inte underbart att Sverige närmare sig USA i allt precis när amerikanerna inser att de sätt de använder inte längre fungerar? Borde inte det uppenbarligen betyda att det inte fungera?...

Postat av: Alvaro

Publicerad 2008-10-04 22:14:32

Haha, jo men visst. När folk i kapitalismens mecka själva börjar inse att deras idéer kanske inte är så lysande ändå, så kör vår regering på som om inget har hänt. Hur f*n blev det så här?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela