The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Examen, flytt och första veckan i Stockholm

Publicerad 2009-06-14 19:57:55 i Allmänt

Nu var det dags att uppdatera här känner jag, det var ett tag sen sist och som ni förstår är det mycket som har hänt sista tiden.

Vi börjar fredagen den 5 juni i Växjö, för en dryg vecka sedan: Dagen med stort D då jag tog steget från att vara student till att bli röntgensjuksköterska. Dagen började på universitetet där jag och mina klasskamrater fick, dagen till ära, utvärdera de sista kurserna och sedan utbildningen som helhet. Det kändes ärligt talat ganska meningslöst då utbildningen för det första är nerlagd efter att universitetet förlorat sin examensrätt, men också på grund av att de studenter som kommer feter oss läser en helt ny utbildning som inte påminner mycket om den jag har läst. Hur som helst, det var det sista vi gjorde på universitetet så det kunde vi gott ta. Efter det for vi vidare till domkyrkan för själva examensceremonin innehållandes tal av både lärare och studenter, sång och stipendieutdelning. Så, efter tre och ett halft års universitetsstudier och 202,5 högskolepoäng stod jag slutligen där i Växjö domkyrka och tog emot sjuksköterskebroschen. Jag måste erkänna att det kändes urhäftigt! Jag klarade det!

Sen tar vi oss till den 8 juni, för exakt en vecka sedan, min första dag som ickestudent: Dagen började med att jag och Hannah gick iväg till sal H1411 på universitetet för att rösta i eu-valet. Vi var först på plats vilket ledde till att Hannah fick den stora äran att inspektera valurnorna. Som vi alla vet blev valet ett fiasko för sveriges enda röda och EU-kritiska parti, så det talar vi inte mer om nu. Resten av dagen gick sedan till att finputsa lägenheten och flytta ut det sista varefter jag for iväg till Stockholm. Väl i Stockholm tog jag mig till Södersjukhuset för att leta upp nyckeln till min personalbostad. Bostaden måste jag säga är helt fantastisk. Lägenheten är fullt möblerad, med köksporslin, tvättmaskin och tv/video. Från fönstret ser jag Årstaviken och de båda årstabroarna. Läget kunde varit sämre med andra ord.

Den gånga veckan har därför till största del gått till att arbeta, komma in i avdelningens rutiner, lära känna mina nya arbetskamrater och sakta men säkert börjat identifiera mig med min nya yrkesroll. Det har varit en kul och mycket lärorik vecka, känner att min vistelse här på Söderjukhuset kommer bli jättebra även om den visar sig vara bara sex månader. Söderjukhuset är mycket större än det jag har blivit van vid under praktiken. Avdelningen är 3-4 gånger större än den i Ljungby och likadant med patientflödet som är betydligt större. Jag kan inte direkt säga att det är oväntat, sjukhuset befinner sig trots allt mitt i Stockholm. Helt klart spännande.

Det som väntar nu är att jag ska ansöka om legitimering hos socialstyrelsen, men för det måste universitetet få tummen ur och skicka examensbeviset till mig.

Som ni säkert förstår måste titeln på denna blogg ändras nu när jag har tagit examen, hoppas ni har överseende med det.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-06-15 11:21:11

Häftigt!

Postat av: H

Publicerad 2009-06-26 13:12:56

Men kom igen nu då... uppdatera! :) Ljungby är såå tråkigt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela