The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

SFS FUM i Karlstad

Publicerad 2009-05-12 21:08:42 i Allmänt

Nu har jag inte bloggat på länge igen och anledningen är att jag från onsdag förra veckan tills i söndags har varit i Karlstad för att delta på Sveriges Förenade Studentkårers fullmäktige, SFS FUM. SFS är, som namnet anger, en sammanslutning av studentkårer i Sverige och representerar ungeför 250 000 studenter. SFS:s högsta beslutande organ är fullmäktige, FUM, som träffas en gång per år. Många långa debatter och diskussioner har det varit i helgen och Studentkåren i Växjö fick faktiskt igenom en hel del. Dock blev verksamhetsplanen något urvattnad så kommande verksamhetsår kan bli intressant. Nu har jag dock snart gjort mitt i kårvärlden. Den 18 maj är det konstituerande fullmäktige för Studentkåren i Växjö och då ska jag vara med och presentera kandidaterna till det nya presidiet. Det blir troligtvis också det sista jag gör i kåren innan jag flyttar vidare till Sthlm.  

 

Bilder från den gångna helgen:

 

Genom de värmländska skogarna på väg mot Karlstad

 

Halva Växjödelegationen och vår bebisgröna buss.

 

 

Datorer lyser i mörkret under invigningen, SFS FUM goes Dreamhack!

 

Vem döljer sig bakom flinten?

 

Lars Leijonborg såklart, vår käre högskole- och forskningsminister som talade varmt om varför regeringspartierna valt att inte infria sitt löfte om högre studiemedel och varför ett skrotande av kårobligatoriet är en så lysande idé. Måste säga att han inte direkt steg på min skala av älskvärda personer.

 

Boråsdelegationen visar sitt missnöje mot ministern genom att helt sonika lämna salen. 

 

Alla delegater fick en påse med Karlstads logga på, en sol. Ganska fin måste jag säga.

 

Debatten går varm på stadgetorget. Arrangörerna lämnade dock mycket att önska gällande trevlighet och bemötande.

 

Vacker kväll vid Klarälven.

 

Samma kväll, annan del av stan.

 

Vattenflaska i plenum.

 

Stadgan behandlas och för tillfället diskuteras huruvida beslut ska fattas med absolut, enkel eller någon annan sorts majoritet.

 

Givetvis används nätet för att hitta begreppens rätta betydelse och som bevis på hur otillförlitligt Wikipedia är som källa skriver en mötesdeltagare in följande mening under wikipedias avsnitt om "enkel majoritet". "Från SFS FUM i Karlstad hälsar vi att definitionen av majoritetsformerna diskuterats vilt och vi kom fram till att vi inte kom fram till något" Komiskt!

 

Växjödelegationen i gröna tröjor.

 

Lördagen avslutades med bankett och underhållning på Blue Moon Bar. 

 

Star Boys underhöll och var faktiskt hysteriskt roliga och löjliga på samma gång.

 

På söndagen behandlades bland annat verksamhetsplanen och här står Växjös Hanna i talarstolen medans Hannes är på väg upp.

 

 

Om: , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela