The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Miljömedvetenhet, bara för rika.

Publicerad 2008-02-03 21:22:57 i Allmänt

Det är inte lätt att vara miljövän, särskilt inte då en tågresa till London kan gå på 38 250:-. Samma resa med flyg kostar enbart 7 700 kronor. Är detta rimligt? Är detta ens logiskt? Har tänk på detta flera gånger när jag har åkt upp till Stockholm. Jag brukar åka buss, nummer två ur miljösynpunkt, och det absolut billigaste av de tre alternativ jag har för att ta mig till Stockholm. Det är antingen buss, flyg eller tåg som gäller. För den miljömedvetne borde tåget vara ett självklart färdsätt, det går fort, det är bekvämt och det är miljövänligt. MEN. Tyvärr är det bistra sanningen att det är orimligt dyrt även att resa inrikes. Bussen går på 600:- tur och retur för sex timmars resa enkel väg. Tåget, fyra timmars resa, kan lätt kosta 700 spänn enkel väg(!). Flyget däremot kostar 500:- enkel väg för 45 minuters restid. Jag ser verkligen ingen logik i detta. Ska regeringen visa att de menar allvar med att ta sitt miljöansvar så är det fler järnvägar och billigare tågbiljetter som gäller, nu!

Kommentarer

Postat av: Erik zöchling

Publicerad 2008-02-27 17:28:31

Dam straight.
Fy fan vad sant. Har inte förståt att flybolagen kan ha så billiga biljetter.
Nu senast så såg jag att ,tror det var Sterling, gav bort biljetter till london,bryssel mfl.
Hur detta går ihop(även ekonomiskt) för flygbolagen är för mig en gåta.

Tack för en riktigt intesant blogg.
Ha d F

Mvh Z

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela