The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Alkoholfria studenter, bättre sent än aldrig.

Publicerad 2009-03-24 17:20:46 i Allmänt

Aftonbladet skriver idag om AF Bostäder i Lund som satsar på studentkorridorer helt fria från alkohol och droger. Känner i ärlighetens namn att det var på tiden. Alla känner säkert till att alkoholen har blivit en del av studentidentiteten på landets högskolor och universitet, vilket inte är annat än tragiskt. Förut har min inställning till alkohol varit ganska likgiltig men efter att ha pluggat på universitetet i drygt tre år har inställningen blivit allt mer fientlig. Varför det? Jo, på grund av det tråkiga faktum att majoriteten av alkoholkonsumenterna i det här landet enbart dricker för att bli dyngraka och därmed idioter. Utöver detta finns en inställning bland folk att man är tråkig och stel för att man väljer att inte dricka sprit, detta bör om något vara ett tecken på att det har gått snett. Till detta tillkommer alla de gånger som vänner och bekanta valt att ställa in diverse planerade aktiviteter eller hoppa över en föreläsning på grund av en bakfylla. För det är ju så, fyllan drabbar inte bara den som druckit, utan oftast också alla runtomkring på olika sätt. Nog med moralpredikningar för idag. Jag brukar inte låta så, men detta är verkligen en fråga som borde diskuteras och problematiseras mer i det här landet.

 

Artikeln skriver också att studenterna står i kö för att få en alkohol- och drogfri lägenhet. Låter ju bra. Men jag undrar om orsaken verkligen är friheten från alkohol och droger eller om det kanske beror på den stora bristen på studentlägenheter, vilket är en annan tråkig historia. 

 

Om: , , ,

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2009-03-27 11:33:03

Kan inte mer än instämma! Jag är trött på att mina grannar super sig fulla och försöker komma in i min lägenhet natten innan jag ska skriva tenta. Jag är trött på att folk har mage att klaga på för lite studiemedel när de utan tvekan kan köpa alkohol istället för kurslitteratur. Moralpredikan från mig också =)...

Postat av: Viktor

Publicerad 2009-03-27 22:42:25

Förlåt? :)



Du har naturligtvis helt rätt

Postat av: Alvaro

Publicerad 2009-03-29 12:34:56

Sara: Ja, det där med studiemedlet och alkohol är ett fenomen som alltid fascinerat mig.

Postat av: Viktor

Publicerad 2009-03-30 01:54:53

Tyvärr hjälper inte moralpredikan, i synnerhet inte om man argumenterar för ett höjt studiemedel. Studenter arbetar extra för att försörja sig = dåligt. Studenter som får ekonomisk hjälp hemifrån och därmed försörjer sig = dåligt. Studenter som slavar hela sommaren och därmed har extra och försörjer sig = dåligt.



Vad folk gör med sina pengar är upp till var on en, det är inte rimligt att folk förväntas studera heltid samtidigt som alla ekonomiska uträkningar visar att pengarna inte räcker. Själv klarar jag mig hyffsat genom att arbeta hela sommaren låna ihop litteraturen. Moralpredikan får aldrig någonsin bli ett inlägg i debatten, aldrig! I synnerhet inte som att studenter åtminstonde i Växjö dricker smuggelsprit och går på sivans för 20 kronor ölen.

Postat av: Alvaro

Publicerad 2009-03-30 20:27:21

Viktor: Javisst, moralpredikan är aldrig bra. Men samtidigt är det inte heller trovärdigt att supa upp x-antal hundralappar i månaden för att nästa dag klaga över sin dåliga ekonomi. Så länge studenter beter sig så kommer studiemedlet aldrig att höjas, och motståndarnas argument kommer vara just det: Lägg pengarna på rätt saker istället. Visst är det upp till var och en vad man väljer att lägga sina pengar på, men det är också upp till var och en att göra det bästa av situationen.

Postat av: Mr R

Publicerad 2009-03-31 20:39:05

Däremot är det lögn det de skriver på sidan. Jag bor själv i huset och vet om att AF bostäder inte lyckats fylla upp den korridoren. Många av rummen står fortfarande gapande tomma trots bostadsbristen här i lund. Helt absurt. Allt för att man inte klarade av att hantera och kommunicera med en korridorsförening med legendarisk sammanhållning och gemenskap, SSKK, Sportsuparklubben kamraterna.

Mycket pinsamt skött av AF bostäder.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela