The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Kvalitetsfilm

Publicerad 2009-03-29 19:24:08 i Film

Jag har haft bio-tur sista tiden, det vill säga att jag har lyckats pricka in rätt filmer vid mina biobesök och inte gått på en enda nit, skoj!

 

Igår var jag och Hannah och såg på Slumdog Millionaire som handlar om den indiske föräldralöse springpojken Jamal som är en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska versionen av "Vem vill bli miljonär?". Jamal, den förste någonsin som lyckats komma så långt i frågetävlingen, väcker genast misstankar om fusk vilket leder till att han innan sista programmet plockas in av polisen där han får sitta tills han erkänt att han fuskat. Men istället för ett erkännande växer en dramatisk historia fram om Jamal, hans bror och flickan Latika och om deras kamp för överlevnad. Av en slump, eller om det är ödesbestämt, visar det sig att flera av hans upplevelser som barn som så starkt etsat sig fast i hans minne kommer upp som frågor i tävlingen. Filmen växlar sedan mellan frågetävlingen och barndomsåren där tävlingsfrågorna och de dramatiska upplevelserna vävs ihop på ett mycket snyggt sätt. En härlig saga, full av energi som jag varmt rekommenderar! Recension: DN

 

 

För några veckor sedan, i Stockholm, såg jag Milk med Sean Penn som berättar historien om Harvey Milk och hans levnadsöde. Harvey Milk blev Kaliforniens första öppet homosexuella politiker, detta i en tid då homosexualitet var olagligt och hatbrott var en del av vardagen för USA:s homosexuella. Förutom att Penn är läskigt lik den riktige Milk rent utseendemässigt så spelar han rollen på ett lysande sätt och lyckas på ett mycket trovärdigt sätt gestalta den engagerade men också komplicerade Harvey Milk. Filmen är en stark skildring av en intressant historia och person, en film som väcker starka känslor och eftertanke, inte minst då filmen blandas med dokumentära klipp från den verkliga världen. Rekommenderas! Recension: DN

 

Om: , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela