The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Tänkvärt och positivt om Venezuela i.... DN! Kors i taket.

Publicerad 2009-11-18 22:08:56 i Allmänt

Jag är mitt uppe i att packa upp mitt gamla hem i mitt nya. Efter att ha letat lägenhet varje dag i ett antal månader så lyckades jag till slut finna en och dessutom få den! Från plats 45 i bostadskön så kom jag slutligen till första plats, och så vips så hade jag ett riktigt boende. Mina dagar i Södersjukhusets personallägenhet är därmed slut. Känns verkligen fantastiskt.

 

Idag på lunchen läste jag en kolumn på kultursidorna i DN som jag bara kände mig tvingad att dela med mig av. Det är Kajsa Ekis Ekman som skriver förvånansvärt positivt om Venezuela och den revolution som nu pågår där. Hon nämner att man är på gång att införa sex timmars arbetsdag, något vi har kämpat för länge (och slutat kämpa för dessutom) samt om hur arbetsplatser tas över av de arbetande och privatradiostationer görs om till närradio och hur man på så sätt inför en form av direktdemokrati. Viktigast är dock att hon tydligt visar och beskriver hur vinklad nyhetsrapporteringen från Venezuela är och hur dominerande oppositionsmedierna är i landet, trots västvärldens desperata försök att få det att framstå som den totala motsatsen.

 

"Den senaste ”nyheten” handlade om att Venezuelas president Chavez ”har utfärdat en order till sina undersåtar: Sluta sjunga i duschen!” (DN 23/10) För ”venezolanerna är det snart slut på de ljuva tonerna”, stod det varnande, och man föreställde sig poliser som rusade in i duschen och skrek: Sjung inte, i lagens namn!

Vad handlade det hela om? Ja, Chavez hade uppmanat människor att spara på vattnet för klimatets skull, och genom att skämta om att sjunga i duschen ville han få ut budskapet. Inte annorlunda än när Stockholms stad ber oss att ha lock på kastrullen för att spara el."


Artikeln är mycket läsvärd och finns att läsa här.

 

Om: , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela