The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Luxor

Publicerad 2010-10-30 17:23:47 i Resor

Hej dar hemma,

Sist jag skrev skulle jag stanna en dag extra i Dahab for att sedan ta farjan over till Hurghada fran Sharm el-Sheik. Sa blev det inte. Det var namligen inte bara pa onsdagar som batarna inte akte, de har inte akt pa tva manader visade det sig. Alternativet att sitta mellan 15 och 20 timmar pa en buss var inte jattelockande, aven om det hade varit betydligt billigare an flyget som jag till slut valde. I forrgar steg jag darfor upp med tuppen vid 5 och akte taxi till flygplatsen i Sharm. Kom dit en och en halv timme innan avgang, och givetvis hade incheckningen inte ens oppnat. Kon vaxte och vaxte och till slut kom en somnig snubbe och oppnade incheckningen en sisadar 50 minuter innan avgang. Framforhallning! Inte helt ovantat fick han det stressigt med det hundratalet passagerarna som vantade sa till slut oppnades disken bredvid och nagra av oss vinkades da fram till den istallet. Jag vet inte hur det funkar i Egypten, men jag trodde att man behovde betala lite extra for att aka i Business class, men da det stod "Business class" pa den nya incheckningsdisken som oppnades sa bokades alltsa alla som stallde sig i den kon till just Business class. Lustigt. Till detta ingick en inbjudan till loungen dar overklassen kan diskutera golf over ett glas champagne i lugn och ro innan avgang, men jag hade ju saklart inte tid att utnyttja den. Val ombord insag jag direkt att vi var lite finare an alla andra, vi pa rad 1 till 4 fick namligen en fuktig trasa att tvatta ansiktet med, en dagstidning och ett glas saft innan(!) avgang. Tror att alla de andra bara fick trasan, saften fick de forst uppe i luften nar vi fick glas nummer tva. Ha! Det var i alla fall allt. Drog slutsatsen att de extra hundralapparna det innebar for att fa sitta lite langre fram i planet, lasa tidningen och dricka saft inte riktigt ar vart det, kommer darfor att fortsatta aka ekonomiklass med gott samvete.

Nu ar jag i alla fall i Luxor, en stad vid Nilen och med manga historiska platser. Naturligtvis ar det ocksa en enorm turistfalla men det var jag installd pa fran borjan. Jag bor oster om Nilen, pa samma sida som Luxortemplet och det lite mer kanda Karnaktemplet. Pa nilens vastra sida finns bland annat Konungarnas dal med manger av faraongravar varav en ar Tutankhamons som sakert manga kanner till. Vastbanken besokte jag idag tillsammans med ett annat gang turister och en mycket oorganiserad guide. Resan dit tog inte mer an 30 minuter, men det tog nastan tva timmar innan vi kunde ga och se de forsta gravarna da var "guide" envisades med att flytta runt oss i bussen sa att vi satt som han ville, prata med diverse manniskor pa vagen, tanka bussen, samla in allas biljetter for att tva minuter senare dela ut dem igen osv... Det var inte bara jag som sag dagen rinna ivag och solen stiga allt hogre pa himlen med efterfoljande temperaturhojning. Till slut fick vi ga in i alla fall, i Konungarnas dal dar man funnit drygt 60 gravkammare varav majoriteten blivit plundrade och/eller forstorda pa olika satt. De tre gravar vi besokte tillhorde Ramses III, IV och VII varav den fortnamnda helt klart var den mest intressanta. Den byggdes egentligen for en helt annan person men overgavs da byggarbetarna rakat grava sig rakt in i annan grav. Istallet tog Ramses III over och lat arbetet fortga men i en annan riktning. Gravkammaren ar riktigt lang, 125 m, med hela 15 sidorum langs med den langa mittgangen. Overallt ser man vackra vaggmalningar och hieroglyfer, verkligen imponerande att se, i synnerhet med tanke pa att det var nastan 3200 ar sedan det gjordes. For ytterligare 100 egyptiska pund fick man ocksa besoka Tutankhamuns gravkammare vilket jag gjorde. Dar fanns Tutankhamun sjalv for allman beskadan samt hans sarkofag och en av innerkistorna liggandes i sarkofagen. Nar gravkammaren upptacktes 1922 var den sa gott som intakt och full av alla de saker, ca 5000, som man skickade med den dode till dodsriket. Tutankhamun sjalv lag i tre olika kistor varav den innersta var helt i guld, over ansiktet hade han sin beromda mask som jag ska fa se pa Egyptiska museet i Kairo.  Efter detta akte vi vidare till nasta dal, Drottningarnas dal, for att se ytterligare tva gravkammare av de ca 70 som finns i omradet. Lika imponerande dar. Nasta plats vi besokte var Deir el-Bahri dar drottning Hatsheputs gravtempel fran 1400 f.kr. finns. Mycket varcker byggnad bestaende av tre stora terasser som halls uppe av kolonner och som nas av en lang ramp i mitten. Stallet har restaurerats och ateruppgyggts ganska kraftigt men man kan fortfarande se manga av orginaldetaljerna som malningar exempelvis. Kan inte sluta imponeras av egyptens maktiga historia.

Det var dagens aventyr. Men jag har faktiskt hunnit med mer an sa under mina dagar har i Luxor. Forsta dagen besokte jag mumifieringsmuseumet dar man noggrant och detaljerat far se hur en mumifiering gick till. Det var inte bara manniskor som mumifierades heller, pa utstallningen fick man bland annat se en mumifierad apa, en fagel, en katt och sist men inte minst en fisk! Haha. Jag tycker det var roligt i alla fall. Folk maste ha haft fantastiskt mycket fritid pa den tiden. Jag gillade speciellt kattmumien dar man verkligen lagt tid pa att linda in oronen ordentligt, fantastiskt. Man fick ocksa se diverse karl dar den dodes inre organ forvarades, verktyg med vilka organen plockades ur och dessutom en riktig skalle i genomskarning dar man tydligt kunde se hur hjarnan ersatts med lindor. Fascinerande. Sa mycket grejer for att ta han om en dod, kan verkligen se framfor mig hur datidens IKEA salde "begravnings-kit" bestande av lampliga karl, lindor, verktyg for att hugga sten och grava ut inalvor samt parlor i olika farger for att dekorera den dode... Skoja bara.

Har ocksa besokt Luxormuseet med mangder av fantastiskt vackra flertusenariga statyer, tva mumier och mycket annat fran de olika tiderna av gamla Egypten. Manga av statyerna ar gjorda i granit eller annat mycket hart material vilket gor att se ser likadana ut idag som de gjorde da. Tidsperspektivet ar ocksa intressant, igar kom jag att tanka pa att nar Julius Caesar besokte Egypten sa var pyramiderna redan 2500 ar gamla, ratt otroligt egentligen.

Kanske later tjatig, men jag har hunnit besoka ytterligare stallen. Forst Luxortemplet som star mitt inne i stan granne med Mc Donalds. Templet ar fran 1300 f.kr och har byggts till och byggts om flera ganger efter det, bland annat star en moske fran 1200-talet e.kr pa en del av ruinerna. Framfor templet gar en aveny omgardad av sfinxar pa bada sidorna, framme vid templet mots man av tva jattestatyer och en obelisk. Pa insidan finns sen ytterligare statyer, tva sittande kolosser forestallande Ramses II, kolonner och annat. Maste verkligen ha varit en otrolig syn pa sin tid. Likasa Karnak som jag besokte igar, ett stort omrade bestande av saval tempel som kapell, pyloner och kolonner. Strax efter att man gatt in i templet kommer man in i en 5000 kvadratmeter stor hall bestaende av 134 kolonner i 16 rader. 12 av dessa ar 21 meter hoga med over tre meter i diameter, resten ar 10 meter hoga. Maktig syn. Senare kommer man fram till tva jattelika obelisker som bestar av ett stycke granit, man undrar ju hur man gjorde for att resa dem. Mycket annat fanns ocksa att se i Karnak som ni skert forstar, ska dock inte trotta ur er med mer historiska fakta om diverse ruiner.

Sist maste jag bara beratta att jag har hamnat pa ett... annorlunda hotell. Hotellet heter Sherif men gar ocksa under namnet Bob Marley house. Billigt ar det, men agarna verkar ha nagon form av sjuklig dyrkan av  Bob Marley da hela stallet ar tapetserat fran golv till tak med diverse affischer, flaggor och dylikt pa Marley, Cannabisblad och dylikt. Om det beror pa cannabis eller nagot annat vet jag inte, men personalen verkar inte riktigt helt med pa noterna heller. Jag kom till Luxor vid niotiden pa morgonen och fick ett rum pa hotellet. Pa kvallen, vid 22, kommer personalen pa att rummet redan ar bokat och ger mig en gratisplats pa taket. Hmm.. Jag fragar om de inte visste om detta tidigare och far svaret att det gjorde de visst men att de ville vara snalla och inte lamna mig utan ett rum. Vad ska man saga. Efter ytterligare en stund blir jag flyttad till ett annat rum dar det redan bor en fransman. Vi delar rum forsta natten, och morgonen efter blir fransmannen utslangd fran hotellet for att han, enligt peronalen, suttit uppe for lange pa natten och pratat med andra hotellgaster, och enligt fransmannen, flirtat med en tjej fran Danmark som en ur personalen ocksa var intresserad av. Skumt, hur som helst sa fick jag i alla fall rummet for mig sjalv sa jag ar nojd. Idag, innan jag akte ivag pa turen, var jag dessutom lovad frukost innan avgang. Jag steg upp en timme tidigare som det var sagt och upptackte att receptionen var stangd och att personalen sov. Tack for det. Men men, det ar ju billigt i alla fall.

Det var allt, imorgon aker jag soderut till Aswan for att se vad den staden har att erbjuda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela