The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Vad är syftet?

Publicerad 2008-02-13 17:26:21 i Allmänt

Mitt förra inlägg blev bombarderat av svar, vissa sakliga, andra osakliga och bara löjliga och fick därför finna sig i att bli raderade. Men det är trevligt att folk läser och tar sig tid att svara. Nu vill jag bara förtydliga att jag inte på något sätt försvarar den galenskap som ursäktas med de karikatyrer som har målats av profeten Mohammed. Mordhot och dylikt är naturligtvis helt förkastligt. Men det borde vara lika förkastligt att en demokrati som Danmark finner det legitimt att aktivt stödja ett anfallskrig och ockupation av det slag som skedde i Afghanistan och Irak. Det borde vara lika förkastligt att tumma på rättssäkerheten genom att utvisa två tunisier utan att det finns riktiga bevis för att något brott har begåtts. Det borde vara lika förkastligt ur ren pressetisk synvinkel att publicera något som inte fyller något annat syfte än att reta upp folk. Naturligtvis ska bilder som dessa kunna publiceras utan att det skapar rabalder, men då ska det vara för att uppnå något högre syfte annat än ren provokation eller "sympati" som man vill kalla det. Det finns bättre sätt att manifestera för yttrande- och pressfriheten än att ansluta sig till den häxprocess som pågår mot allt vad Islam och muslimer heter.

DN, DN, DN, SvD

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer

Postat av: eriande

Publicerad 2008-02-13 18:20:34

Jag antar att du hade föredragrit att Auswitch portar förblivit stängda? För det är vad hade samma resonemang som ditt lett till om amerikanarna och britterna tänkt likadant -42.

"Men det borde vara lika förkastligt att en demokrati som Danmark finner det legitimt att aktivt stödja ett anfallskrig och ockupation av det slag som skedde i Afghanistan och Irak."

I synnerhet talibanerna i Afghanistan var minst lika fanatiska som de mest inbitna Hitlerjugend i Nazityskland.

Postat av: Magister Nyman

Publicerad 2008-02-13 23:34:23

Huruvida Danmarks deltagande i Irakkriget och utvisandet av tunisierna utan ordentliga domar är rätt eller fel kan ju diskuteras. Men jag anser inte att det anses vara förkastligt att låta människor använda sin yttrandefrihet för att reta upp folk. Du retar upp mig genom att använda din yttrandefrihet, men jag vill inte förbjuda dig att göra det. Jag respekterar dig även om jag inte delar dina åsikter, och jag ställer gärna upp och försvarar din rätt att uttrycka dina åsikter. Men jag anser att du bör respektera andras rätt också!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela