The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Fyrverkerier + alkohol + människor = ?

Publicerad 2008-01-01 23:59:18 i Allmänt

Fyrverkerier och dumma människor, kan det sluta bra? Oftast inte. Jag förstår inte riktigt vad felet är med människor som inte riktigt fattar att detta inte är leksaker och att själva grejen med smällare och fyrverkerier är att de ska explodera och därmed avge någon form av knall och/eller roligt mönster i trevliga färger. De ska med andra ord inte hållas kvar i handen, siktas på andra människor, grävas ner så att de inte kan flyga iväg osv. Vissa olyckar beror givetvis på otur, men andra beror enbart på ren dumhet. Som där jag stod igår tillsammans med Hannah. Vi såg åtminstone tre raketer som smällde av på helt fel ställe, den ena mitt bland en massa människor. Ett under att ingen blev skadad.

Så frågan är alltså, vad gör man åt problemet? Jag tror inte riktigt på förbud, fyrverkerier är ju trots allt trevliga att titta på om de funkar på rätt sätt. Men varför inte ett fyrverkeri-körkort? Krav på genomgången högskolekurs i 15p raketkunskap? IQ-test? promillegräns som för bilförare? 35-års åldersgräns? Skämt å sido. Men fyrverkerier kanske enbart borde vara tillåtna mellan olika klockslag på nyårsnatten, det skulle i alla fall minska antalet bortsprängda fingrar och anda skador avsevärt under dygnet. Vad vet jag.
 
Summa sumarum av nyår 07/08 var i alla fall en lyckad kväll med god mat på italiensk restaurang, Ben n' Jerry's glass och fina fyrverkerier (med vissa undantag) över stan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela