The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Kungen ropar varg

Publicerad 2008-10-17 17:03:40 i Allmänt

 

 

Kungen har gjort bort sig igen, den som är förvånad räcker upp en hand. 

 

"De äter mycket, det är bara så. Och man måste ju snart, som jag ser det, börja beskatta en stam för jag menar... det är bara att räkna på, om de är två nu, då blir de sju nästa år, och sen blir det bara ... om de hittar sina partners någonstans i skogen så exploderar det" sa han, som bara kungen kan, till media under den nu pågående kungajakten. Pinsamt minst sagt, med tanke på att vargen är akut hotad både av utrotning och av inavel. Som grädde på moset är snubben ordförande både i förtroenderådet för Världsnaturfonden och beskyddare för Svenska scoutförbundet, vad hände med sinnet för djur och natur kan man undra?

 

Vargen är ett intressant ämne tycker jag. Somliga påstår ju som sagt att vargen äter för mycket, andra att vargen skulle vara en fara för människors liv och hälsa. Märkligt kan jag tycka, då ingen människa har dödats av varg i Sverige sen 1821. Fler skadas ju varje år av kamphundar som får spel och ett antal jägare skadas varje år av att den egna jakthunden blir knäpp, men inte skriker folk efter skyddsjakt på varesig kamphundar eller jakthundar? Visserligen tar vargen tamboskap lite då och då, men har inte boskapsägaren själv ett ansvar att skydda sina djur genom att sätta upp stängsel? Sen händer det också att vargen dödar älg, renar och liknande, men betydligt fler djur bli påkörda av tåget eller dör i trafiken, så vargen känns ganska betydelselös i sammanhanget. Som jämförelse vill jag bara säga att 22 miljoner rumäner lever tillsammans med 3000 vargar på en yta som är hälften så stor som Sverige, det borde därför inte vara ett större problem att ha några hundra vargar här.

 

Rädslan för vargen är inget annat än en historisk relik, precis som monarkin, och båda borde med gott samvete kunna förpassas till historieböckerna.

 

Aftonbladet, 2, 3, SvD, DN, 2

 

Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer

Postat av: bjorn

Publicerad 2008-10-17 18:20:20

ja, det är ju bara å få han å avgå och infofrihetsgrundlagen och all makt från folket som viktigaste grundbultar i demokratin och inte denne "diktator" och idiot

Postat av: Mufflon

Publicerad 2008-10-18 12:57:09

Amen!



...Hade jag kunnat skriva om jag var troende. Nu skriver jag "bra skrivet" istället.



Bra skrivet!

Postat av: Alvaro

Publicerad 2008-10-18 17:11:32

Tackar, kul att även du Mufflon läser bloggen. VSF saknar dig, hoppas kampen fortsätter där du är.

Postat av: Mufflon

Publicerad 2008-10-18 22:58:05

Kampen fortsätter givetvis, även här i Malmö. Jag jobbar på som kommun-ekonom för Malmö Stad. Det är roligt och man kommer ganska nära politiken, även om jag som tjänsteman inte direkt får lägga mig i den.



Jag saknar er också! Jag får dyka upp på nån VSF-tillställning när jag är i Växjö nån gång :)

Postat av: Alvaro

Publicerad 2008-10-19 00:14:19

Ja, vi får se till att anordna en traditionell VSF-fest när du är här, så säg till bara!



Kommun-ekonom och "master of science", inger verkligen respekt måste jag säga :-)

Postat av: Komics

Publicerad 2008-10-22 20:21:03

hej jag kallas komics och är en jägare på 16 år.



Jag tänkte motargumentera lite så ni kanske förstår hur iallafall jag men kanske också många andra ägare ser på varg men innan jag börjar så ha i åtanke att kag bara pratar för mig själv ingen annan.



Jo kungen vill börja skjuta bort varg, det tycker jag är helt rätt! Som på den sidan jag debbatterade på innan så var det mycket det här med trafik osv. Men ja trafiken är något som vi människor fortfarande kan göra något åt, tex koppla hundarna nära vägar eller dylikt.



Men får vi jägare göra något åt varhstammen?? nej det får vi inte trotts att man har beslattat upp till 200 vargar i sverige och det var målet. Så nu borde vi får börja skjuta bort en del varg förhoppnings vis så att vi kan få någon kontroll på stammen och dom "överbefolkade" platserna med varg. Sen så finns det säkert mer än 200 vargar i sverige då det är räknat upp till 200 men jag tror inte att dom har koll på alla vargar i hela sverige, tror ni?



Sen för iallafall mig och det med att skjuta bort varg så har det aldrig varit någon fråga om människans säkerhet ( som jag ser att ni bloggare verkar gilla som argument) utan det är våra hundars säkerhet det handlar om, tänk att få din hund upp äten av varg (nu kanske ni tänker att "vem är så dum att den släpper sin hund i marker med varg?) det är inte alltid man vet att man har varg på markerna.



Sen det här med tamboskapen, ja vargen tar en del tamboskap och sånt kostar regeringen pengar. Men i stort sätt alla som har får eller liknande har faktiskt stängsel men det hindrar inte vargen från att ta fåren endå.



Så jag vill ha avskjutning på varg det är inte så att jag vill utrota alla varg nänä men jag vill att vi jägare ska kunna kontrollera stammen.



MVH komics

Postat av: Filip

Publicerad 2008-10-31 00:35:20

jag håller med dig Komics. forskning har visat att det finns mellan 230-250 vargar i landet. redan nu måste man börja beskatta varg stammen annars kommer den att öka som björnarna har gjort dom senaste åren. desutom är vargarna i vårt land inavlade och det är inte bra för dom.



Avlo du sa att vargarna tar tamboskap lite då och då men när en varg kommer in i ett hägn och det ganska ofta så river vargen ofta 20-tal får men den siffran varierar från gång till gång. och när dom tar hundar så är det inte bara när hundarna springer lösa i skogen utan vargarna går in på tomten när hunden sitter fast koppel och dödar hunden.



Postat av: Komics

Publicerad 2008-11-03 18:20:38

Tack för ditt stöd filip. Kul att det finns fler som tycker som jag.



MVH Komics

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela