The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Björn von Sydow på Växjö universitet

Publicerad 2008-09-11 21:11:10 i Politik

Ikväll var jag på ett seminarium med den fd. talmannen och försvarsministern Björn von Sydow. Han var inbjuden av den socialdemokratiska studentföreningen i Växjö Demos och deras moderförbund S-studenter. Inledningsvis var det en intressant föreläsning tycker jag där han ingående förklarade det rådande världsläget mellan EU, USA och Ryssland och hur detta kunde härledas tillbaka till USA:s beteende efter den 11:e september 2001. Lite oväntat, för mig, var den ställning han tog i Ryssland/Georgien-krisen, något som mer eller mindre gick rakt emot det som vi fått höra av Bildt den senaste tiden. Sossigt men intressant.

 

Efter detta gav han lite utrymme för frågor där några, bland annat jag, frågade om huruvida man bör ha en folkomröstning om Lissabonfördraget och om inte, varför i så fall. Utan att tveka, och utan att ens blinka svarar han: "- För att det kan bli ett Nej", sedan går han vidare med det klassiska att folk inte vet vad det handlar om och att det därför vore dumt att låta folk rösta om det. Jag blir milt sagt paff av hans raka och ärliga svar och frågar om det inte kan vara så att politikers ovilja att tala om EU och oviljan att låta medborgarna få rösta om det i själva verket kan vara orsaken till det klena intresset och därmed den låga kunskapen i frågan. Svaret blir något svävande om tidigare folkomröstningar som visat sig ställa till problem för resten av EU, att det inte finns något alternativ till Lissabonfördraget och yada yada.

 

Jag har aldrig röstat på sossarna, och numera finns alternativet inte längre i min sinnesvärld.

 

Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela