The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Gatuvåld

Publicerad 2009-08-08 19:19:00 i Allmänt

På vägen hem genom det fantastiskt vackra och soliga Stockholm tänkte jag kring ett blogginlägg som skulle handla om just Stockholm oc om varför jag tycker denna stad är så underbar vid just denna tiden på året. Om parkerna, holmarna, broarna, båtarna, kaféerna osv. Men så blev det inte...

 

Jag var på väg hem från Rålambhovsparken och hade precis korsat Västerbron då jag ser en stor klunga människor stå på trottoaren en bit längre fram. Då människor ibland har en förmåga att klumpa ihop sig av diverse anledningar så tänkte jag inte så mycket mer på det för tillfället utan fortsatte min härliga kvällspromenad hemåt. När jag går förbi klungan av människor upptäcker jag dock att mitt bland dessa ligger en ung kille på trottoaren och blöder ur näsa och huvud. När jag stannar och hör vad som har hänt visar det sig att killen för bara någon minut sen blivit attackerad av ett annat gäng som sparkat honom till synes i huvudet. Jag kollar läget och det visar sig att killen är vid medvetande och både andas och talar, så jag tar ett steg bakåt och låter de andra som verkar ha mer koll på läget fortsätta med det de håller på med. När polis och ambulans kommer på plats fortsätter jag hemåt då jag ändå inte har något att tillföra situationen.

 

På väg hem tänker jag kring det jag precis har sett och undrar vad det är för människor som tar beslutet att sparka en annan människa i huvudet. Hur resonerar man? Har en sådan individ över huvud taget reflekterat över vad en spark mot huvudet kan leda till? Troligen inte, vilket skrämmer mig en hel del. Att man dessutom gör detta mitt på ljusa dan och inför en mängd vittnen övergår mitt förstånd.

 

Om: ,

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-08-09 04:02:12

I "bästa" fall var det en form av uppgörelse, annars bara tragiskt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela