The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Angående den sviniga influensan

Publicerad 2009-09-03 17:26:52 i Allmänt

Har medvetet undvikit ämnet Svininfluensa på bloggen då jag har tyckt att hela sakfrågan varit hysterisk från det att den blev aktuell. Media har blåst upp influensahotet som om det vore ett världsomspännande ebolautbrott och folk har givetvis agerat utifrån det. Folk köper handsprit som aldrig förr, uppsöker akutmottagningar för vanliga höstförkylningar och det sunda förnuftet lämnas som vanligt hemma då det handlar om masshysteri.

 

 

(Bild lånad från Tobias värld)

 

Häromdan blev ämnet dock lite mer aktuellt för mig då det på arbetsplatsträffen informerades om att samtliga i personalen kommer att vaccineras och att man aktivt får säga till om man inte vill bli vaccinerad. Visst kan man tycka att det är snällt av landstinget att låta vaccinera all sin personal och idén känns ju vettig till en början. Men sen finns magkänslan och det sunda förnuftet där som säger att allt inte riktigt står rätt till. Det kommer ju en influensa varje år, och det vaccin som då har använts är numera så testat att man har god koll på eventuella biverkningar och liknande. Det vaccin som nu ska lanseras är precis som den nya influensan nytt och vi har av förklarlig anledning inte lika god koll på biverkningar. Därför kan jag tycka att det är smått vansinnigt att då man i Sverige låter testa vaccinet i stor skala, så gör man detta på så gott som hela befolkningen. Vilka marginaler finns då för felberäkningar och oväntade biverkningar? Inga alls som jag ser det.

 

Vad jag känner oro inför är med andra ord inte att drabbas av en influensa som i de allra flesta fall mer påminner om en vanlig förkylning. Det som jag däremot känner olust inför är att falla för den allmänna hysterin och ta ett vaccin som för första gången testas i stor skala. Visst tror jag ändå att vaccineringen kommer att gå bra, jag är ju inte riktigt är vän av konspirationsteorier om elaka stater som låter sina medborgare vara labbråttor. Men magkänslan finns ändå där om att det kan gå snett. Det är ju nämligen så att en genomgången influensa skapar ett gott och naturligt immunförsvar mot kommande och liknande influensor, evolutionen funkar ju som bekant så. Om influensan i ett senare skede skulle mutera så skulle en massvaccinering som den som nu planeras riskera att få motsatt effekt då människor saknar den naturliga motståndskraften mot den omuterade influensan och därför drabbas hårdare än nödvändigt av den nya. Vaccinet skyddar ju bara mot den aktuella influensan, medans kroppens egna immunförsvar oftast utvecklar ett bredare skydd som också kan hjälpa mot framtida influensor. Så låt oss därför koncentrera vaccineringskampanjen till de uppenbara riskgrupperna som finns i samhället, och dra ner lite på vaccinationshetsen för oss andra.

 

Jag får se hur det blir med vaccinet. Eventuellt tar jag det av respekt för kollegor och patienter, men inte utan an kritisk fundering kring saken. Får se hur det utvecklar sig.

 

Om , , , ,

 

DN 1 2 3 4 5, SvD 1 2 3 4 5 6 7, AB 1 2 3 4 5

Kommentarer

Postat av: Tobias

Publicerad 2009-09-03 17:50:59

Gjorde absolut ingenting att du lånade bilden! :-)

Postat av: Johan Niklasson

Publicerad 2009-09-03 17:56:14

Ett otestat vaccin för en virusvariant som inte ens finns ännu. Svininfluensan (H1N1) är mildare än en vanlig influensa. Vaccinet innehåller Thimoresal (kvicksilver), Skvalen (squalene) och ett hundratal icke namngivna ingredienser.



WHO ändrade pandemidefinitionen i Maj så att varje influensa i modern tid skulle kunna klassas som en pandemi av nivå 6. När en pandemi av nivå 6 utlyses får WHO kontroll över alla stater vilka tecknat avtal med WHO (Inklusive Sverige). Militär i samtliga medlemsländer förbereder massvaccinationerna.



Den 28:e september börjar vansinnet. Innan dess kommer troligen lagar åberopas vilka tvingar samtliga medborgare att ta vaccinet. Dessa lagar strider mot mänskliga rättigheter. Du har rätt att vägra vaccinera dig.



Bland vaccinerade kommer troligen nya underliga sjukdomar och även svininfluensan att breda ut sig (precis som vid alla andra vaccinationer får en viss procent av de vaccinerade sjukdomen de vaccineras mot).



Någon ersättning är inte att vänta eftersom Sveriges regering accepterat kravet från vaccintillverkarna att de är helt ansvarsfria och åtalsimmuna. Svenska staten ger kanske ett par tusen kronor som klapp på axeln.



Informera dig - det gäller ditt liv! www.---------.com

Postat av: Avlo

Publicerad 2009-09-03 17:58:14

Jadu Johan, precis som jag skrev i inlägget så är inte riktigt konspirationsteorier min grej. Men den som lever får se.

Postat av: Avlo

Publicerad 2009-09-03 18:00:24

Tobias: Tack! :) Tyckte den sa mycket om den hysteri som råder.

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-12 20:59:42

Har har tyvärr astma, alltså tyvärr en riskgrupp men jag vill inte heller vaccineras, känns inte bra det där med att spruta in ett otestat vaccin. Vet inte hur jag ska lösa detta? Få svinis och dö av det nu eller ta vaccin och dö av det om några år?

Postat av: Bo Engwall

Publicerad 2009-09-22 19:13:14

Jag har per e-post kommunicerat med olika ansvariga på främst SMI och Socialstyrelsen och inte fått se något argument som talar mot Ann-Cathrin Engwall :s resonemang och slutsatser. Jag tror dock några har börjat inse och tänka om.



Min enkla modell för några olika vaccinationsatrategiers effekt på flockimmuniteten inför en potentiell andra våg med ett förändrat farligare influensavirus finns på



http://hem.passagen.se/fingerpr/loparn/Analyser/story/index.html



Modellen bygger på Ann-Cathrin Engwalls vetenskapligt grundade resonemang som nu i mer detaljerad form finns med som ett appendix. Modellen emotsägs inte av smittskyddsläkaren Staffan Sylvans uttalande i UNT 9 sept.

"På lång sikt är naturligt förvärvad immunitet efter genomgången influensa det bästa skyddet. Ett skydd som bör kompletteras hos riskpatienter med vaccination mot de varianter av influensa som hela tiden dyker upp."

Tvärtom, men modellen och Staffan Sylvans uttalande går inte ihop med Socialstyrelsens och Smittskyddsinstitutets strategi om massvaccinering av alla.

Postat av: Elisabet Persson

Publicerad 2009-09-30 19:56:47

Jag tänker inte vaccinera mig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela