The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Dagen då folkförankringen avskaffades inom försvarsmakten.

Publicerad 2010-05-19 21:06:10 i Politik

Riksdagen röstade idag Ja till ytterligare ett i regeringens serie av idiotiska förslag, värnplikten ersätts med en frivillig grundutbildning från och med 1 juli i år. Alliansens 145 röster för och S, V Mp med sina 139 röster emot.

 

Jag har berört ämnet tidigare och mitt motstånd mot detta bygger inte på något sätt på våldsromantik eller varma känslor för det militära. Vad det hela handlar om är istället demokrati, insyn och folkförankring. Landets försvar, om vi nu absolut behöver ha ett, bör vara något som engagerar hela befolkningen oavsett bakgrund och stridsvilja. Ett försvar bestående av folket står per definition under direkt insyn av samhället och blir på samma gång en mer öppen organisation än vad en frivillig yrkesarmé någonsin kan bli. Risken finns att försvaret nu blir en isolerad grupp beståendes av människor med specifika mål och särintressen och därmed ökar också risken för att försvaret någon gång i framtiden används för något det inte var tänkt till från början. Behöver jag, min familj, mina vänner och samhället jag lever i någon gång försvaras med vapen så vill jag också veta vem som håller i vapnet.

 

Det ska bli mycket intressant att se vilka som frivilligt söker sig till militären, om det blir vapenkåta nynazister eller om det blir samhällets utsatta som ser försvaret som enda vägen ut ur fattigdom och arbetslöshet. I vilket fall som helst så är det ett bakslag för demokratin.

 

DN, SvD, 2, 3, 4

Om: ,

Kommentarer

Postat av: Nicklas

Publicerad 2010-05-20 00:33:47

jag förstår din tanke, jag har själv blött och stött den i flertalet diskussioner då jag varit engagerad i medinflytande då jag själv gjorde värnplikten.

Men det faller på att mycket få (2500 om jag inte minns fel) gör "lumpen" varje år. Det är således inte fråga om en stor massa som kan få ut "budskapet" så som under 70-talet då så gott som varje svensk man på något sätt var i det militära. Det är inte heller en stor mängd människor som kan hjälpa till vid snöoväder som vissa politiker tar upp. Det jag helst hade sett var en mönstringsplikt, så att alla får upp ögonen för militären, om än under en kort stund. Då kan de fånga in de bästa och kasta ut resten. Sen finns det även stora vinster i att kunna göra en hälsokontroll av alla Sveriges 18-åringar.

Postat av: Jens

Publicerad 2010-05-20 07:40:49

Irrelevant. Jag för min del bryr mig inte även om man tvingas hyra in Schweiziska legosoldater. Att tvinga folk till våldshandling är fundamentalt fel, punkt slut. Att det sen bara är hälften av befolkningen som potentiellt kan tvingas till det är dessutom institutionell diskriminering. Att avskaffa detta missfoster är ett framsteg för demokratin.



Däremot skulle jag inte ha något problem med allmän civilplikt FÖR ALLA som ett alternativ till värnplikt. Eller stipulation som säger att jobb inom statlig sektor kräver fullgjord värnplikt.

Postat av: Martin

Publicerad 2010-08-30 10:43:34

Din politiska åsikt är säker, med ditt engagemang gör din röst hörd på



http://www.valresultatet.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela