The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Aswan

Publicerad 2010-11-02 21:34:43 i Resor

Marhaba mina vanner,

Ar numera i Aswan, en stad vid sidan av Nilen i sodra Egypten. Resan hit gjorde jag med tag vilket var bade trevligt och billigt. 60:- for tre timmars resa i riktigt skona stolar, nagot som SJ kanske kunde lara nagot av. I sjalva Aswan finns inte mycket att se egentligen, de flesta aker hit for att ha stallet som bas och sedan gora utflykter harifran vilket ocksa var anledningen till varfor jag kom hit. Drygt 300 km soder om Aswan, nara gransen till Sudan, finns namligen en av Egyptens framsta sevardheter - templena i Abu Simbel.

Vid den fruktansvart ohumana tiden 02:45 fick jag stiga upp for att sedan satta mig i en minibuss tillsammans med ett gang andra turister. Bussen akte sedan till en samlingsplats dar ett stort antal andra bilar, bussar och minibussar vantade for att sedan aka tillsammans i konvoj. Att man fardas i konvoj ar en sakerhetsatgard efter ett antal terrorattacker och kidnappningar som skedde i landet for ett antal ar sedan. Hur bra effekt konvojerna har vet jag inte da konvojen mer eller mindre upplostes sa fort vi kom ut pa de langa raka och farliga okenvagarna. Kan ocksa tycka att det ar lite lustigt att man samlar alla potentiella offer pa en och samma plats om man vill forhindra attentat, vart tror ni de riktar nasta attack liksom? Hur som helst, resan borjade i morker och vi kom fram en liten stund efter soluppgangen. Utsikten fran bussen under de tre timmarna som farden tog var... ensidig skulle man kunna saga. Allt gick i olika nyanser av brunt och det mest spannande var att den vidstrackta oknen vid nagra fa tillfallen kompletterades med sma kullar i olika formationer, fortfarande bruna dock. Av en handelse satt jag efter en stund och nynnade pa en bit ur Robert Brobergs lat Oken: "...först så va det berg sen va det ännu mera berg. Och alltihoppa hade en sån här skitbrun färg. Sand, sand, sand, sand, grus och stoft, vilket jävla land!"

Till slut var vi framme i Abu Simbel i alla fall. I Abu Simbel finns ta tempel som Ramses II runt ar 1200 f. kr. lat karvas ut ur berget. Ett stort for honom sjalv och ett lite mindre for drottning Nefertari. Templena ar verkligen helt fantastiska att se dar de star vid Nassersjons strand. Vid ingangen till det stora templet star fyra statyer pa Ramses II som ar drygt 20 meter hoga, det lilla templet har istallet sex statyer som ar 10 meter hoga. Insidan av templena ar minst lika imponerande med alla sina reliefer varav vissa fortfarande ar farglagda. Templenas imponerande historia slutar dock inte dar. Innan 1964 stod namligen templena pa en helt annan plats, men betydligt langre ner vilket innebar att de skulle drankas nar Nassersjon skapades. Sa, med hjalp av svenska Vattenbyggnadsbyran, sagades templena ut ur klippan i block som vagde uppat 30 ton och flyttades 65 m upp och 200 m bort fran vattnet. Dar sattes allt ihop igen pa en konstgjord kulle vilket man idag inte ser mycket av alls sa lange man inte star bakom templet. Man stallde ocksa templena sa att dess fohallande till varandra och solen bevarades som det var fran borjan. Fantastiskt arbete.

Efter Abu Simbel satte vi oss i bussen igen for att aka tre timmar tillbaka till Aswan. I narheten av Aswan stannade vi dock for att se Philaetemplet. Philaetemplet ar betydligt yngre, fran ungefar 200 f. kr, och bar spar fran saval romare och kristna. For att komma till templet maste man aka bat ut till den lilla on dar templet star. Batturen ingar av nagon dum anledning inte i entreavgiften vilket innebar att man maste ge sig pa och pruta med batkartellen som styr dar. Trist, men vad gor man. Philaetemplet raddes ocksa fran vattnet och flyttades fran sin gamla o Philae till den nuvarande on Aglikia.

Efter detta besokte vi den stora Assuandammen som ar orsaken till varfor Nassersjon finns. Assuandammen tillsammans med en mindre damm lite langre bort dammer upp Nilen och syftet var att forhindra de arliga oversmavningarna av Nilen samt ge elektricitet och vatten till jordbruket i omradet. Ytterligare att imponerande bygge. Dessvarre innebar bygget att en mangd gamla tempel hamnade under vatten och ett stort antal manniskor tvingades flytta. Sist pa turen var till nagot som sag ut som ett stenbrott. Inte sarskilt spannande vid forsta ogonkastet, men gick man in sa fick man se en obelisk som om den hade blivit fardig hade blivit historiens storsta stenkonstruktion i ett stycke. Tyvarr uppstod en spricka i den 42 m langa och 1168 ton tunga stenen vilket gjorde att bara tre av de fyra sidorna blev klara. Sanningen ar att mycket av den granit som anvandes i det forna Egypten kom fran just denna plats och sedan skeppades langs med Nilen. Som jag har skrivit tidigare, kan inte sluta imponeras av Egyptens historia.

Nu ar jag dock fardig med Aswan och min plan har varit att imorn aka till Hurghada for att njuta av lite sol och bad. Tyvarr lockar dock inte Hurghada det minsta i sig, forutom stranderna da, sa jag har andrat planer igen och beslutat att aka bat langs med Nilen under tva dagar upp till Luxor istallet. Monstrar pa imorgon och kommer fram till Luxor pa fredag. Dar tar jag sen ett trevligt nattag till Kairo. Vad jag gor sen vet jag inte an, kanske stannar i Kairo resten av resan eller sa passar jag pa att se nagot mer i norra Egypten.

Maste for ovrigt beratta att jag ar sjukt trott pa alla forsaljare som hanger pa en jamt och standigt. Visst var jag beredd pa det nar jag kom till Egypten, men de spelar verkligen i en helt annan liga jamfort med exempelvis Petra, Jordanien. Det spelar ingen roll om jag lat saga kopt en batresa till andra sidan Nilen, papyrusrullar, tre sfinkshuvuden, en akta relik Made in China eller ett par akta Fay Fan-solglasogon, likt forbannat moter man ytterligare fyra forsaljare som forsoker salja pa en samma saker igen. ...och nej, jag har varken kopt sfinkshuvuden eller papyrusrullar, men om jag hade velat sa hade jag utan storre anstrangning kunnat fylla en egen Egyptenbutik i Stockholm med billigt krimskrams. Missforsta mig inte, de allra flesta manniskorna jag mott pa min resa varesig det varit i Egypten eller nagon annanstans (ok, inte vid Israeliska gransen kanske) har varit fantastiskt varma och trvliga manniskor, men de nitiska forsaljarna gor nog bara mer skada an nytta tror jag...

Tack o hej for denna gang!

Kommentarer

Postat av: Roberto Fraygola Escudero

Publicerad 2010-11-03 00:11:58

<que bueno Alvarotodo lo que has visto y lo mas interesante los comentarios que has hecho y como tus conocimientos sobre historia me has imprecionado!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela