The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Nilen

Publicerad 2010-11-05 15:55:03 i Resor

Tjosan,

Vill inte garna slosa bort min semester med att sitta pa natet och blogga allt for ofta, sa darfor har jag forsokt att uppdatera bloggen ungefar var tredje dag, vilket ocksa okar mojligheten att det hant nagot sen sist och att det faktiskt finns nagot intressant att skriva om. Nu forsoker jag pa olika satt ta dod pa 10 timmars vantetid i Luxor for att sedan ta nattaget till Cairo vid 20:15, darfor skriver jag trots att det bara var tva dagar sen sist. 

Har sett det mesta som gar att se i Luxor, sa darfor har dagen inte varit sadar jattespannande direkt. En sak hande dock, som var lite for spannande for att man egentligen ska vilja uppleva det. Har ju som bekant spenderat de sista tva dygnen pa Nilen och gick av idag vid tiotiden. Kommer att beratta om sjalva resan sen, men forst detta: Det sista jag gjorde pa baten var att jag gick till lobbyn for att betala dricka o dylikt som jag hade anvant under resan. Sedan gick jag darifran utan en tanke pa att jag glomt en sak pa baten, att passet ligger kvar i lobbyn dar jag lamnade det da jag checkade in tva dagar tidigare. Jag gar i godan ro ivag till tagstationen for att lamna av min stora ryggsack for att slippa bara pa den hela dan. Sen tar jag en runda i stan, kollar natet, laser Millenniumbok i skuggan av Luxortemplet och allt annat man gor nar man bara vill ta dod pa tid. Efter en stund gar jag for att ata lunch. Ater maten i lugn och ro och sitter sedan kvar med min bok och en cola for att bara ha en lugn plats att sitta pa utan envisa forsaljare. Allt frid och frojd tills jag av en handelse kollar vardevaskan som jag har i ryggsacken... PASSET!!! tanker jag samtidigt som hjartat slutar sla for en liten stund. Vart har jag lamnar det?? Ah, baten! Ar baten kvar i hamn?! Det var ju trots allt fem timmar sedan jag lamnade baten. SHIT! Rusar ivag, med colan i hand, mot baten och ser till min stora lycka att den fortfarande star dar. Mannen i lobbyn tittar fragande pa mig, "Vadda pass?". Forklarar laget och han hittar sedan passet precis i den lada, med resten av passagarernas pass, han lagt det tva dagar innan. Hade jag kommit en dryg timme senare hade baten varit pa vag till Aswan igen, kul att komma pa i Kairo att passet finns pa Nilen nagonstans mellan Aswan och Luxor.

Batresan var for ovrigt trevlig med god mat och en kul australiensare som jag stiftade bekantskap med da vi alltid blev placerade vid samma bord da det var mat. Tror vi var de enda resenarerna som inte reste i grupp sa darfor fick vi alltid sitta tillsammans. Pa baten fanns en pool som jag vid forsta inspektion ansag vara mer lampad for isbjornar an for djur, som likt manniskor varesig har pals, spack eller nagot annat som lampar sig for arktiskt vatten. Men som vantat blev det ratt varmt nar man lag pa taket och njot av den fina utsikten over Nilen, sa jag badade till slut anda. Fordelen med att vattnet var sa kallt var att det var fler som tvekade och att man darfor mer eller mindre fick poolen for sig sjalv.

Under resans gang besokte vi tva tempel. Forsta kvallen besokte vi Kom Ombotemplet fran ar ca. 150 f.kr. Innte mycket kvar av det med i omradet runtomkring templet har man hittat ungefar 300 krokodilmumier vilket forklaras med att ena sidan av templet dedikerades till den egyptiska guden Sebek som alltid gestaltades som en krokodil eller manniska med krokodilhuvud. Reliefer pa Sebek sags overallt i templet. Morgonen efter, klockan 7, besokte vi falkguden Horus tempel i staden Edfu. Templet byggdes kring ar 200 f.kr. och tog ungefar 180 ar att bygga. Det ar Egyptens nast storsta tempel efter Karnak och ett av de mest valbevarade. Stora delar av taket i templet ar fortfarande intakt och ett flertal av relieferna ar fortfarande farglagda vilket gor att man far en annu battre kansla for hur det en gang har varit. Verkligen fantastiskt.

Jag trodde att vi skulle komma fram till Luxor idag, men istallet kom vi fram igar kvall och man sov den sista natten i hamn. Trist. Sjalva grejen med en Nilenresa borde ju vara att man aker pa dagen sa att man far chans att se Nilen, men da vi akte halva strackan redan forsta kvallen och natten sa blev det bara en dag da vi kryssade pa dagtid. Men men, det var en fin resa anda. Innan vi kom fram till Luxor stannade vi i Esna dar alla batar maste igenom en sluss for att komma vidare. Tror det var forsta gangen jag var med om det sjalv och det var faktiskt ratt haftigt, det var sakert en 7-8 m hojdskillnad mellan de bada sidorna.

Nu ar det ca. tre timmar kvar innan taget gar, far se vad jag hittar pa. Imorn vantar Cairo!

 

Kommentarer

Postat av: Roberto Fraygola Escudero

Publicerad 2010-11-08 21:33:32

que bueno Alvaro ya ya te queda poco para volver a Suecia!!

Has visto las piramides??

Por lo demas me alegro que hallas hecho ese viaje y de todo lo que has aorendido.

te llamo el viernes de noche hora sueca o nos conectamos en el chat.

Aqui ayer domingo 32 grados y mucho sol pero hoy lunes bajo al temperatura a 15 y frio y mucho viento

Un abrazo grandote

Papa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela