The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Wadi Musa

Publicerad 2010-10-18 17:53:32 i Resor

Hej!

Befinner mig just nu i Wadu Musa, det lilla samhallet i sydvastra Jordanien som gransar till den betydligt mer kanda platsen Petra. Jag har for tillfallet lungorna fulla av damm och okensand efter att jag gatt omkring i just Petra i omkring 11 timmar, och jag kan inget annat saga an att det ar ett fantastisk stalle pa alla satt och vis. Har aldrig sett nagot liknande tidigare. Petra, som 2007 blev framrostat till ett av varldens sju nya underverk, var under antiken huvudstad samt karavanhandelscentrum for det arabiska folket Nabateerna och byggdes omkring ar 800 f.kr. Vad som utmarker staden och gor den sa unik ar att storre delen av arkitekturen ar uthuggen direkt ur berget. Staden nas genom Al-Siq, en drygt kilometerlang passage mellan hoga klippvaggar av vilka vissa ar sa hoga som 182 m. En fantastisk syn. Vi var dar da de oppnade, klockan 6 pa morgonen, for att na "Skattkammaren", Khazne al-Firaun, vid soluppgangen. Skattkammaren ar den forsta byggnaden man kommer fram till och ar ca. 40 m hog uthuggen direkt ur berget. Namnet kommer fran en legend som sager att pirater, banditer alternativt en farao gomt en skatt i byggnadens oversta del forestallande en urna. Idag ar urnan genomborrad av hal fran da manniskor i olika tider forsokt skjuta hal pa den for att darmen hitta skatten. Svart att skjuta hal i sten dock... Hur som helst, kanslan av att ga genom Siqen tidigt pa morgonen, sa gott som ensam t.om. var helt otrolig. I synnerhet i slutet dar berget oppnar sig och man ser Skattkammaren som precis nas av solens stralar. Oslagbart.

Fran skattkammaren gick vi vidare mot "Klostret", Al-Deir, en over 40 meter hog byggnad som givetvis ocksa har huggits direkt ur berget. Precis om Skattkammaren ett fantastiskt stalle och kraver att man gar upp for drygt 800 trappsteg av varierande kvalitet for att na den. Petra i sig ar jattestort och mellan dessa tva platser finns flera andra byggnader, samt ett omrade med kolonner och annan arkitektur som paminner om att Petra ocksa varit en del av Romarriket. Runt allt detta finns fler byggnader, ocksa en hel del ofardiga som man ser lite har och var pa klippvaggarna. Otroligt. Det kostade en del att komma in, drygt 300 kr, men det var vart varenda krona. Vi hade dock tur, om tva veckor hojs entreavgiften till 600 kr...

Det var allt fran Wadu Musa och Petra.

Innan jag kom hut var jag som bekant i huvudstaden Amman, som jag annu inte riktigt sett i dagsljus. Anledningen till detta ar att jag, tillsammans med mina hollandska vanner, fortsatt med den daliga vanan att aka langfardstaxi och gjort detta under de tva heldagarna jag hade i Amman. Var taxichauffor Ali, fran Palestina, korde runt oss i halva Jordanien till diverse spannande platser. I fredags gjorde vi den forsta turen som gick osterut till fyra olika slott som finns runt om i oknen. Det var en intressant fard och slotten var sevarda om kanske inte nagon jatteupplevelse. Slotten var inte heller riktigt som de slott vi ar vana vid i Europa utan av ett betydligt enklare slag, det forsta sag ungefar ut som en skokartong i sten som blivit utslangd mitt ute i ingenstans. Ganska haftigt anda, att de det sta ute i oknen utan nagon som helst civilisation i narheten. Vi fick dock veta att det inte alltid sett ut sa utan att det faktiskt funnits ett litet samhalle runt slottet en gang i tiden med jordbruk och liknande. Nu var det dock bara slott och enorma mangder sand kvar... Som jag har skrivit forut sa kan jag inte lata bli att reagera och fundera over var jag egentligen befinner miog nar jag ser vissa vagskyltar. Den har dagen sag jag vagskyltar till bade Irak och Saudiarabien, coolt.

Andra dagen var desto battre. Vi akte soderut och borjade med nagot man skulle kunna kalla Jesusturism, visst later det fantastiskt spannande? Vi akte till Jordanfloden, precis pa gransen till Vastbanken, till den plats dar Jesus sags ha dopts av Johannes doparen (nej inte doping!). Det var ett vackert omrade vi gick omkring i och pa ett stalle fick man t.om. doppa fotterna i floden... jag var den ende, men varfor inte liksom. Dar man kom ner till floden stod man samtidigt bara 5 meter fram nasta brygga bakom vilken en Israelisk flagga vajade. Israel, skum kansla att sta sa nara... Andra sidan floden, vastbanken, ar ju for den som inte vet av Israel ockuperat palestinskt terrotirium, darav den Israeliska flaggan. Fran platsen kunde man dessutom se anda till staden Jeriko pa vastbanken som ar en av varldens aldsta stader och dessutom den som ligger lagst, 260 m under havsnivan. Haftigt.

Vi befann oss som sagt pa ca 260 m under havsnivan, och langre ner skulle vi aka under dagen. Dock borjade vi med att aka uppat igen for att fortsatta dagen med lite allman Bibelturism. Vi akte till Mt. Nebo. berget fran vilket Moses ska ha sett det forlovade landet, han ska dessutom ligga begrav nagonstans i omradet. Hur som helst, fran berget ska man vid fina dagar ha en riktigt god utsikt, man ser sa lang som till tempelberget i Jerusalem. Det gjorde vi dock inte idag, men utsiken var fin anda.

Nu slutade den religiosa delen av resan och vi for vidare till en statligt finansierad mosaikfabrik. Mosaik ar verkligen ett haftigt hantverk, och pa det har stallet var det folk med olika form av handikapp som stod for tillverkningen. Om man ville kunde man kopa med sig en liten mosaik och fa den hemskickad utan extra kostnad, vilket jag inte gjorde da den minsta av mosaikerna gock pa 7000 kr, "utan extra kostnad"... Kul att se hur det gick till iaf.

Resten av dagen gick i valbefinnandets tecken. Forst for vi vidare, pa slingriga vagar genom ett fantastiskt bergslandskap, till nagra varma kallor dar vi badade tillsammans med aldre herrar och jordanska barnfamiljer. Det var synnerligen intressant att se damerna som badar fullt pakladda med sloja och allt. For mig ser det ju saklart markligt ut, men jag undrar hur de sjalva resonerar kring det och om de tycker att det ar jobbigt eller nat. De sag hur som helst ut att njuta lika mycket som alla andra av det badkarsvarma vattnet.

Sist pa schemat stod Doda havet, insjon mellan Jordnien och Vastbanken. Sjon utgor en av jordens lagsta punkter, 420 m under havsnivan och har en salthalt som ar nastan 9 ggr hogre an normalt havsvatten. Att bada dar var en upplevelse utover det vanliga. Att simma var sa gott som omojligt annat an pa rygg da du bokstavligen flyter som en kork. Riktigt skum men haftig kansla, minsta sar pa kroppen gor dock riktigt ont pa grund av saltet. Jag fick bland annat radet att inte raka mig pa morgonen och pa vag till stranden star det att man inte ska flyta for langt ut, att man ska akta ogonen och absolut inte svalja nagot vatten. Att det inte fanns sa mycket till liv utover badarna behover jag knappast saga. Kvallen avslutades med en sagolik solnedgang over Doda havet och lite normalt badande i poolen.

Nu vantar middag och imorgon aker jag till okenomradet Wadi Rum for att se lite vacker natur.

Tack och hej for den har gangen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela