The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Israel

Publicerad 2010-10-24 20:59:00 i Resor

Ok, har nu varit i det som kallas for Mellanosterns enda demokrati, Israel.

Det jag kan saga ar att det for det mesta var rent och snyggt overallt, ordning och reda, och mycket kandes och sag ut som hemma.

Men jag vet inte, kolla pa foljade bild och fraga dig sjalv om det ser ut som ett trevligt stalle du vill spendera din semester pa?


Misstolka inte bilden som forestallande ett fangelse likt Kumla eller Hall, detta ar den mur jag fick passera for att kunna aka till Betlehem pa Vastbanken, bara nagra kilometer fran Jerusalem. Jag, med mitt svenska pass, kunde passera utan nagra storre problem. Fick bara visa passet tva ganger, passera en metalldetektor och scanna vaskan i en rontgenapparat. Verkligheten for alla de palestinier som passerar gransen dagligen pa vag till jobbet eller dylikt ser helt annorlunda ut.

I Israel pagar en fullandad apartheid dar man tagit det basta fran saval DDR och apartheids Sydafrika. Det spelar ingen roll hur modernt och fint det ar pa ytan nar innehallet ar fullstandigt ruttet, vilket jag anser att det ar i Israel. En civiliserad stat behandlar bara inte folk pa det har viset. En tysk som jag at frukost med idag i Dahab, Egypten, hade ocksa precis varit en snabb tur i Israel och konstaterade lite kallt att Berlinmuren pa sin tid bara var fyra meter hog, denna ar atta...

Tank pa det nar du koper din avokado.

Sedan igar ar jag i alla fall i Egypten och ska spendera tva, tre dagar i den lilla orten Dahab. Det ar varmt, soligt och pa andra sidan vattnet ser jag Saudiarabien. Aterkommer nar jag har mer att beratta! :)

Kommentarer

Postat av: jen

Publicerad 2010-10-26 18:45:59

En enda bild so far och du väljer den där..?

Postat av: Alvaro

Publicerad 2010-10-26 21:44:22

Sa jakla knoligt att fixa med bilder pa de har datorerna, sa det blev bara en, denna tyvarr :) Tyckte den var viktig i sammanhanget.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela