The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Aleppo

Publicerad 2010-10-08 15:25:50 i Resor

Marhaba!

Sist jag skrev var fran Damascus, Syriens huvudstad. Darifran tog jag bussen till Syriens folkrikaste stad Aleppo, ytterligare en stad med mycket historia da den tillsammans med Damascus tavlar om att vara varldens aldsta fortfarande bebodda stad. Manniskan har hangt i dessa trakter lange med andra ord.

Det anses generellt att Aleppo ar en mer konservativ stad an Damascus och det kan man bland annat se pa slojmodet hos kvinnorna da det ar av det nagot mer extrema slaget an vad man vanligtvis ser i Damascus. Annars maste jag nog saga att jag trivdes betydligt battre i Aleppo an i Damascus. Trots att det ar en storre stad sa kandes den betydligt mindre stressig med mindre trafik, folk verkade mer oppna och jag blev halsad valkommen av var och varannan manniska jag motte pa gatan, ratt haftigt maste jag saga.

En av huvudattraktionerna i Aleppo ar souken med rotter fran 1200-talet som stracker sig nastan 2 km genom stadens aldre kvarter. Ett fantastiskt stalle att ga vilse pa, vilket jag gjorde ett flertal ganger da det stracker sig over flera hektar med gangar at alla mojliga hall. Vissa delar ar ren turistfalla medan den storre delen ar mer autentisk dar det saljs allt fran notter, kott, kryddor, tyger, skor och mattor. Att folk halsar pa en far man uppleva aven i souken, men inte pa det dar genuint trevliga och nyfikna sattet som folk gor pa gatan utan har foljde det ett visst utstuderat monster som blev allt tydligare ju mer jag befann mig i souken. Det hande allt som oftast nar man gick forbi ett litet stand med diverse onodiga prylar menade for turister, det kunde ga till som foljer:

- Hej! Valkommen, var kommer du ifran?

- Oh tack, jag kommer fran Sverige.

- Ah, vad spannande. Vad ar huvudstaden i Sverige, Oslo? (for att fa det tilltankta offret i fraga att stanna upp)
(alternativt: Ah, vad spannande. Vad talar man for sprak i Sverige, engelska?)
(alternativt: Ah, vad spannande. Var ligger Sverige, nara USA?)
osv.

- Nej, Stockholm.

- Jahaa, det hade jag ingen aning om, se dar sa spannande. Du forresten, far jag visa dig en sak i min butik? Kom har..

Ja, sen forstar ni sakert resten.. Till en borjan tankte jag navit att den har manniskan kanske verkligen tror att Oslo ar huvudstaden, sa da stannar jag ju upp och forklarar snallt hur det ligger till. Men nar efterfoljande forsaljare staller snarlika fragor, den ena markligare an den andra, sa forstar man snabbt grejen med det hela.

Ett till stalle i Aleppo som fick en att for en liten stud forflyttas tillbaka nagra hundra ar i historien var citadellet, ett medeltida fort belaget pa en hojd mitt i gamla Aleppo. Citadellet ar fantastiskt valbevarat pa utsidan vilket i alla fall fick mig att tanka pa nagot taget ur Sagan om Ringen eller dylikt. Foton kommer sa fort jag far mojlighet att ladda upp. Det finns ett vackert citadell aven i Damascus, men det gar inte att jamfora med detta.

Igar tog jag en tur utanfor stan tillsammans med ett harligt par fran Amsterdam. Vi akte runt och besokte nagra av det man kallar Dead Cities har i Syrien. Det handlar om upp till 700 gamla bosattningar, vissa daterade sa langt tillbaka som 500 ar fore kristus, som av olika anledningar lamnades och nu ar ruinstader. Vi besokte en av de storsta, Serjilla byggd ar 473, som ar forvanandsvart valbevarad. Vissa hur ar nastan intakta dar de star utspridda over ett stort omrade bland en massa olivtrad. Omradet ar sa stort att man latt hittar en plats dar man helt sjalv kan utforska ruinerna, haftig kansla.

Nu har jag varit ivag i snart en vecka vilket fatt mig att reflektera lite over den varld jag kommit till. Syrierna i gemen verkar vara valdigt mana om hur de for sig, hur de ser ut, klar sig osv. Folk ar standigt valkladda varesig det ar i traditionella klader eller mer moderna sadana. Men ser forvanansvart fa manniskor i kortbyxor exempelvis trots att temperaturen stiger over 30 grader, det ar skjorta och finbyxor som galler. Daremot ser det helt annorlunda ut i miljon runtomkring. Aker man bil kan man se att vaggrenen ar full av skrap, soppasar, koserver, plastflaskor, papper osv. Liknande ar det inne i staderna och det ar verkligen trakigt att se. Varfor denna skillnad undrar jag?

Gar man omkring som turist med sin kamera i handen kommer det ofta fram sma barn som vill att man ska ta kort pa dem. Nar man har gjort det skrattar de och springer ivag igen, alternativt hamtar en foralder/kompis som ocksa ska fa vara med pa kort. Fa ar intresserade av att se kortet utan vill bara vara med pa bild, lite lustigt sadar.

En till sak jag funderat pa ar det faktum att den gamla laten Lambada verkar omattligt popular i det har landet. Mobilsignaler, biltutor, ja den hors overallt i princip... ...och sa bra var den val anda inte? 


Idag akte jag soderut igen till staden Hama som ligger ungefar halvvags till Damascus. Det osregnar for tillfallet, och da jag inte har nagra vettiga regnklader med mig sa passar jag pa att skriva nagra rader, hoppas ni inte tycker det blev for mycket ordbajsande. I Hama kommer jag hanga nagra dagar, finns mycket att se runtomkring denna stad ocksa, och sen aker jag till Palmyra.

Tack o hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela