The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Kairo

Publicerad 2010-11-08 16:25:35 i Resor

Tjo,

Som ni sakert har forstatt sa befinner jag mig i Kairo nu, Egyptens huvudstad. I staden bor 7 miljoner manniskor, och raknar man med ytteromradena sa ar siffran ofattbara 17 miljoner. Innan jag akte hit, och pa vagen hit var det manga som skakade pa huvudet och sa att jag inte skulle stanna har for lange da det ar folk och bilar precis overallt och att stadens forsaljare ska vara varre an pa andra stallen. Visst ar det mycket folk och bilar, men jag skulle inte saga att det ar varre an typ Buenos Aires eller nagon annan jattestad. Trafiken ar som i Damascus, och da ar den har staden sju ganger storre. Angaende forsaljarna sa maste jag saga att det var varre i Luxor, sa nej, jag har inga som helst problem med att vara i Kairo. Ska jag klaga pa nagot sa ar det smogen som fran och till ligger som ett ogenomtrangbart lock over staden, ratt laskigt egentligen.

Resan hit gjorde jag med tag i sovkupe, mycket trevligt. Maste saga att tag ar ett fortraffligt satt att resa pa nar allt kommer omkring, man far se mycket och det aningen meditativa ljudet och skumpandet gor det latt att sova. I resan ingick dessutom middag och frukost pa morgonen, toppen. Kom fram tidigt pa morgonen och resten av dagen gick till att bekanta mig med naromradet och inte gora nagot speciellt alls. Pa eftermiddagen gick jag pa bio vilket kostade motsvarande 20 kr, mycket trevligt pris.

Igar besokte jag Egyptiska Museet. Vilket stalle! Rent byggnadsmassigt och organisatoriskt lamnar det mycket kvar att onska, vilket sakerligen ar orsaken till att de just i detta nu haller pa att bygga ett nytt mycket storre museum precis bredvid som ska oppnas 2014. Museet ar namligen knokfullt med saker, det star statyer, sarkofager, kistor och annat pa varenda liten kvardratcentimeter av byggnaden som uppenbart ar alldeles for liten for allt detta. Men servart ar det helt klart da det verkligen ha allt som man kan tankas vilja se fran Egyptens historia. Tva utstallningar kommer jag sarskilt komma ihag. Den forsta var de tva rummen med de kungliga mumierna dar bland annat den store Ramses II finns att se. Mycket intressant, bland annat kan jag meddela att Ramses II idag ar blond, vilket man tror kan ha att gora med alla de kemikalier och saker man anvande vid balsameringen. Den andra mycket intressanta utstallningen var den om Tutankhamun och hans gravkammare som upptacktes i orort skick 1922. Det ar helt otroligt hur mycket saker man fann i gravkammaren som jamforelsevis ar ratt liten. Tutankhamun sjalv var dessutom en jamforelsevis obetydlig farao som regerande i endast 9 ar och dog nar han var 19. Trots detta var gravkammaren full av saker, och faraon sjalv lag i den innersta av sju kistor som pa nagot satt maste ha byggts upp pa plats da den storsta av dem var stor som ett mindre rum och omojligen kunde ha burits ner fardigbyggd. Den innersta kistan, som ocksa finns att se pa museet, ar helt i guld och i denna hade han sin ansiktsmask i guld som sakert manga kanner igen. Jag horde en person beratta att manga staller sig fragan hur och varfor en sa ung och "obetydlig" kung fick en sa pampig gravkammare. Han ansag att fragan var felstalld da man istallet bor fraga sig hur alla de andra gravkamrarna sag ut innan de blev plundrade och allt guld smaltes ned. Man har namligen inte sa mycket att jamfora med da det galler innehallet i gravkammaren. Intressant tanke helt klart, sarkilt nar man sett Ramses II gravkammare som ar mycket mycket storre och dar man lagt ner betydligt mer arbete pa utsmyckning. Otroligt var det i alla fall att se allt detta.

Idag gjorde jag ocksa ett intressant besok, till Giza och pyramiderna. Istallet for att betala 35 dollar for att aka dit i grupp med hotellet betalade jag motsvarande 50 kronor for att aka tunnelbana och sen taxi sista vagen. Taxiforaren valde inte helt ovantat att, istallet for att ta mig dit jag ville, aka till en kompis som fixade rundturer med kameler. Inte ok tyckte jag och efter mycket tjaffs korde han mig till ratt plats till slut. Val framme slogs jag genast av hur ofattbart stora dessa pyramider ar. Har ju sett dem pa bild hur manga ganger som helst, men det gar inte att jamfora med att verkligen sta dar i skuggan av en. Cheopspyramiden ar den storsta av dem med sina 147 m. Den stod klar ar 2580 f.kr och bestar av 2,3 miljoner stenblock. De flesta av dessa vager ca. 2,5 ton och de storsta, de som utgor den innersta kammaren vager mellan 20 och 80 ton och skeppades hela vagen fran Aswan i soder. Helt otroligt. Varje dag slapps 300 personer in i Cheopspyramiden, och idag var jag en av dem. Fick hora av nagon som var missnojd over att det inte var sa mycket att se dar inne, mest sten, och att det inte var vart pengarna. Jag vet inte riktigt vad manniskor forvantar sig, men jag tyckte det var fantastiskt. Bara kanslan av att sta mitt inne i en 4500 ar gammal byggnad ar oslagbar.

Nu borjar jag sakta men sakert narma mig slutet av resan, pa fredag formiddag ar jag hemma i Sverige igen. Trots mina klagomal kring forsaljare, nedskrapning och liknande sa maste jag bara klargora att resan anda har varit fantastisk pa alla satt och vis. Att komma till det som en gang var mansklighetens vagga och se det med egna ogon har varit bade nyttigt och larorikt och jag hoppas att fler manniskor vagar ta steget hit for att se att allt inte ar som det dagligen beskrivs i media. Ska bli skont att komma hem men jag kommer sakert aka till den har delen av varlden fler ganger i mitt liv.  

Imorgon vet jag inte vad som hander, kanske en tur till Alexandria eller sa stannar jag i Kairo.

Tack o hej.

Kommentarer

Postat av: Clara

Publicerad 2011-07-13 18:40:32

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din blogg, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din blogg på BlogLovin'!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela