The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Avlo i Mellanostern - Amman

Publicerad 2010-10-14 21:38:48 i Resor

Kara lasare,

Idag fortsatte resan soderut, med taxi (!) fran Damascus till Jordaniens huvudstad Amman. Varfor detta snobberi med taxi undrar ni sakert nu? Jo, jag sprang ihop med de glada hollandarna igen som jag traffat i Aleppo tidigare, de hade bosatt sig pa samma hotell som jag och hade ocksa planerat att aka till Amman idag. Vi bestamde oss darfor for att nyttja det effektiva "servicetaxi"-systemet som finns, det kallas sa, vet inte varfor. Mangdrabatt och ett trevligare satt att resa tillsammans pa. Med tanke pa att prislaget ar som det ar i Syrien, och valet stod mellan att ta en buss for motsvarande 40 kr for fem-sex timmars resa, eller en taxi for motsvarande 200 kr for tre timmars resa, sa var valet ganska enkelt - for mig i alla fall. For gemene syrier hade valet kanske inte varit lika sjalvklart...

Resan gick som vantat valdigt smidigt och att komma in i Jordanien var som att komma in i en annan varld - igen. Tullen och passkontrollen pa den syriska sidan var ett myller av manniskor som skrek, ropade och hade sig, sa pass att en passkontrollant till slut forde oss till diplomatdisken dar de tog hand om oss. Pinsamt men smidigt att vara europe ibland. Mycket byrakrati dessutom, ytterligare lappar som skulle fyllas i, pengar som skulle betalas vid en disk, varpa man fick ett nytt papper som man skulle ta till en annan disk dar man sedan fick stampeln. Fantastiskt. Passet hade dessutom kontrollerats innan vi kom fram till sjalva terminalen, typ en 100 m innan, och sen ytterligare en gang 100 m efter. Jaja, vi kom ut i alla fall.

Over till den jordanska sidan. Personerna som jobbade dar sag allmant trotta ut men gjorde anda ett effektivt jobb. Jag fixade visum pa plats vilket innebar att de forst satte en jattestampel i passet. Pa denna stampel skrevs nagra rader, varpa ett litet frimarke klistrades pa stampeln. Avslutningsvis laminerades det hela. Tjusigt varre. Dar maste jag anda saga att Syriens visum var smidigare, en helsides klisterlapp i farg. Pa vegan ut kollades passen en sista gang och alla halsades varmt valkomna av glada vakter med jattevapen. Ute pa vagarna ser man fler skillnader jamfort med Syrien. Bilarna pa motorvagen haller sig till sin fil (eller snarare, det finns olika filer!), halen i motorvagen har lagats, nastan alla jag mott hittils talar hyffsad engelska, jag blir inte pakord nar jag gar over gatan i Amman...

Da vi anda akte bil till Amman sa bestamde vi oss for att stanna pa vagen, man har ju den friheten nar man aker bil, for att besoka ytterligare en gammal romersk stad, denna gang Jerash. Vi hade en timme pa oss vilket rackte gott och val i den 35 gradiga varmen. Vi missade stora delar av omradet, men det kan latt bli for mycket ruiner ocksa. Vi hann i alla fall se en av de vackraste delarna, en nastan komplett teater fran ar 90 med plats for 3000 askadare. Hela scenen och laktaren fanns kvar, delar av utrymmena bakom ocksa. En helt och hallet fantastisk plats.

Nu ar jag pa plats i Amman i alla fall och har precis gatt en runda i de narliggande kvarteren. Var lite trott efter dagens resa sa efter att jag atit en Shish Taouk pa kvarterets hak tankte jag gora ett besok pa en narliggande biograf. Kollade kartan och gick dit, tog nastan en timme da hela det omradet ligger pa en av Ammans 19 kullar, varav denna nas genom bisarrt langa och branta backar foljt av ett antal brantare trappor. Genomsvettig kom jag da fram till vad jag trodde var en normal biograf. Den normala biografen visade sig tillhora ett av de lyxiga jattehotellen i stan, men jag hade ju anda gatt sit sa vafan... En metalldetektor, rontgenapparat och muddring senare var jag dock inne och insag att det bara var filmer pa arabiska utan text pa annat sprak. Se dar, bara att ga hem igen da. Hittade en annan biograf pa vagen, tyvarr utan filmen kvar for kvallen. Fick dock en piratkopia av ett programblad av den charmiga tjejen i kassan till ett lofte om att inte saga nagot till hennes chef om att hon olovligen anvant kopieringsapparaten. Ska halla mitt lofte.

Det ar sannerligen en enorm frihet att resa sjalv. Det sa jag kanske inte de forsta dagarna i Damascus da jag klattrade pa vaggarna av att inte ha nagon att prata med, men nu traffar jag folk, ser pa det jag vill, vaknar nar jag vill, aker dit jag vill, umgas om jag vill och gor det inte om jag inte vill. Det ar saklart fint att resa tillsammans ocksa, men detta ar verkligen en kul erfarenhet. Som jag har skrivit tidigare har jag ju traffat folk lite har och var, varav vissa har jag akt pa turer med som det hollandska paret. Ibland traffar man dock manniskor som.. man garna ar utan. Just nu sitter jag hukad bakom datorskarmen for att 5 meter langre bort sitter en amerikansk dam, i rolig hatt dessutom, som jag tidigare traffade i Palmyra. Eller det var snarare hon som (nastan) traffade mig med sina flaxande armar da hon hogt skrek at mig att jag var oforskamd som trangde mig fore i kon... Sag faktikst inte att hon var dar innan hon borjade skrika. Hur som helst sa vill jag inte prata med henne igen, sa jag hukar en stund till.

Syrien forresten, glomde beratta det forut. Innan jag akte dit berattade min pappa att det dricks mate aven i Syrien. Mate ar for er oinvigda nagot av en nationaldryck i Uruguay ocksa mycket populart i Argentina och Paraguay. Man dricker traditionellt ur en kalebass med hjalp av ett sugror, en bombilla. Han berattade att syrier som bosatt sig i Uruguay en gang i tiden borjat dricka mate, och sedan tagit traditionen med sig tillbaka till Syrien. Det stammer verkligen. Visst, det dricks naturligtvis inte i samma utstrackning som i Uruguay, men man ser dem anda lite har och var vilket jag tycker ar hur tufft som helst. Dessutom anvands ordet bombilla, vid sidan om det arabiska "masasa".

Slutligen mina vanner, helt arligt nu ni som kanner mig och ver hur jag ser ut, ser jag koreansk ut?? Ser jag asiatisk ut over huvud taget? Ett antal ganger har jag namligen fatt fragan, framforallt av syriska taxichaufforer, om jag kommer fran Korea. Lustigt. Far anda konstatera att jag i alla fall verkar ha ett internationellt gangbart utseende da jag ett antal ganger blivit fragad om vagen pa det inhamska spraket av manniskor i olika lander, det har i alla fall hant i sa vitt skilda lander som Italien, Thailand och Syrien. I Stockholm blir jag dock tilltalad pa engelska om jag stiger in i fel butik pa Drottninggatan...

Tack o hej!

Kommentarer

Postat av: Hanna D

Publicerad 2010-10-15 17:49:52

Jag har nog alltid tyckt att det finns en likhet mellan dig och Kim Jong :-) Kul att höra att du har roligt och inte saknar oss SÖS:are för mycket!

Postat av: Hajir

Publicerad 2010-10-18 01:28:08

En liten av dig är en guling ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela