The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Fribeloppet höjs, idiotisk lösning.

Publicerad 2008-12-27 15:47:30 i Politik

Nu ska fribeloppet för studenter höjas. Istället för dagens 102 500 kronor per år ska studenter kunna tjäna uppemot 130 000 kronor per år utan att studiemedlet påverkas. Som vanligt tar man tag i studenternas ekonomiska problem från helt fel håll. Istället för att rätt och slätt lösa de ekonomiska problemen genom att ge ett studiemedel som utvecklas i samma takt som konsumentprisindex ger man istället studenterna incitament för att arbeta ännu mer vid sidan om sina studier. "Vill du ha det bättre? Skit i studierna, arbeta mer istället!" Fantastiskt, som om inte studenterna var pressade nog redan. Jag kan tycka att 102 500 kronor på ett år är helt i sin ordning, kanske i överkant till och med. Tjänar man mer än så har man visat att man helt enkelt inte är i behov av fullt bidrag. Ett bidragssystem ska rimligtvis bygga på principen att den som är i behov av det får det, har man andra inkomstkällor över vissa summor finns inget behov. Sist men inte minst det mest självklara i frågan: studenter ska givetvis studera och inte arbeta. En heltidsstuderande ska kunna lägga 40 timmar i veckan på sina studier utan att behöva jobba vid sidan om. Alltså, den enda rimliga lösningen är ett höjt studiebidrag så att landets studenter kommer ovanför fattigdomsstrecket, om inte studielön vill säga som naturligtvis vore ännu bättre.

 

 

AB, SvD, DN 

 

 

Andra om: , , , , ,

Kommentarer

Postat av: Jerry

Publicerad 2008-12-27 16:23:27

"Istället för att rätt och slätt lösa de ekonomiska problemen genom att ge ett studiemedel som utvecklas i samma takt som konsumentprisindex"



Det är ju just det man gör. Problemet här var att ex hyran gått upp mer än KPI.



Men i övrigt har du helt rätt! Pluggar man ska man PLUGGA! Vad kostar det staten när studenterna jobbar som fanken istället, får fullt bidrag/lån och sen får gå om en massa kurser istället? Det är inte billigt att ha folk i skolan...



Och sen 8000:- skattefritt ut per 4veckors-period = drygt 8500 i månaden är gott och väl för att klara sig! Man lever ju på BIDRAG, inte lön. Hörde någon förfasa sig med att "ja, man har ju till hyran, mat osv o sen blir det kanske 2000 över och det räcker ju bara till ett par jeans o nån tröja!"



Man kanske inte behöver märkeskläder när man lever på bidrag?

Postat av: Simon

Publicerad 2008-12-27 16:25:28

Håller helt med! Har man tid att tjäna 130000 på ett år vid sidan om "heltidsstudier" borde det knappast kallas det.

Postat av: Alvaro

Publicerad 2008-12-27 16:28:58

Jerry och Simon, håller helt med er.

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-12-27 16:37:48

Man lånar faktiskt pengar till sina studier. Det hade varit intressant att läsa vad CSN tjänar i "räntor" :)



Fribeloppet är inget problem, den gången det eventuellt KAN strula till är under sommarmånaderna. Men det förutsätter väldigt välavlönade arbeten samtidigt som man tjänar massor under resten av tiden.



Problematiklen Alvaro beslyser är helt rätt, man ska väll plugga, inte arbeta mer? Dessutom ställer jag min undrande för om arbetet fyller en viktigare funktion, är det väldigt många som arbetar inom sim framtida profession? Vissa KAN inte, röntgensjuksköterskor till exempel ;)

Postat av: yes

Publicerad 2008-12-27 16:44:22

Något behövdes göras. Att vi lyckades få oss till detta är en seger för studenterna. Vi har inte en stark ställning i riksdagen och därför är det också bra att vi lyckas göra små segrar. Nu kan studenterna arbeta UNDER sommaren, när de INTE pluggar... vilket som är själva poängen och som rossana dinamarca har betonat i varför hon vill ha detta. Sen att vi måste höja studiebidraget, är helt i sin rätto, det å andra sidan är svårare att åstadkomma i opposition.



Bättre än inget, låt oss njuta av "smulorna" ^^ vi e trots allt ett 6%igt parti...

Postat av: DH

Publicerad 2008-12-27 17:26:18

Utvecklingen är helt absurd. Samtidigt som vår värld utvecklas mer och mer till ett kunskapssamhälle, så blir högskolesystemet allt mindre inriktat på att studenterna ska ägna allra minst 40 timmar per vecka åt att ta till sig moderna vetenskapliga kunskaper.



Både högskolesystemet och arbetsgivarna eftersträvar allt mer att nybakade studenter ska vara "redan inskolade" och "erfarna", och allt mindre att studenterna ska vara välutrustade med modern vetenskaplig kunskap.



Förslaget som ger ökade incitament för studenter att arbeta innebär att politikerna häller bensin på denna eld istället för att försöka dämpa den. Nej, kära politiker, man kan INTE få allt - om studenterna ska arbeta mer så betyder det med automatik att mindre tid kommer läggas på inhämtning av vetenskaplig kunskap.



Detta är INTE något som den svenska samhällsekonomin tjänar på i dagens globala kunskapssamhälle.

Postat av: Anonym

Publicerad 2008-12-27 19:13:11

Jag har en studerande kompis som pluggar juridik,sportar,gymmar,OCH Helg jobbar varannan helg. För att han ska kunna spara ihop till sin första lägenhet eftersom bostadsmarknaden ser ut som den gör. Det finns många som jobbar 40-80/h i veckan. varför skulle inte en student få ha chansen att göra det?

Postat av: jessie

Publicerad 2008-12-27 19:18:29

Det beror ju på vilken inlärningsförmåga man har, hur mycket man hinner jobba...samt hur lugnt/stressigt själva jobbet är.

Jag jobbar själv deltid men hinner ändå läsa igenom kurlitteraturen snabbare än många som enbart suderar. Varför ska jag slå dank halva tiden bara för att inte övertrassera något särskilt belopp...det är ju löjligt! Tycker att det är bra att man höjjer fribeloppet eftersom man aldrig lyckas höjja bidraget i takt med tillväxten ändå...

Postat av: Gustav

Publicerad 2008-12-27 19:39:33

Jag tjänade över fribeloppet när jag sommarjobbade innan skatt vilket är det man räknar på. Detta var på sommaren och då hade jag inga studier och därmed inte rätt till studiemedel. Detta är helt i sin ordning. Det som däremot är väldigt konstigt är att det jag har tjänat under sommaren drabbar mig på hösten då jag inte kan få ta fullt studiestöd. Varför skall det jag gjort när jag inte studerat drabba mig under hösten? Det kostar att leva på sommaren med.



Sen kan jag ju glädja er med att jag helt slutat låna pengar till mina studier och valt att jobba alla lördagar och söndagar istället för att finansiera mina studier. Får betydligt mer pengar på detta sättet och jag har inte behövt läsa om en enda kurs under min utbildning.



Kan hålla med om att bidragsdelen bör sänkas när man har tjänat över ett visst belopp. Men att lån delen som man betalar tillbaka sänks är helt fel.

Postat av: lina

Publicerad 2008-12-28 01:23:38

det här beslutet gynnar ju inte alla studenter. de som läser tyngre utbildningar hinner inte med att ha ett extra jobb på sidan av. de skulle gynnas av lite mer i bidrag. jag tycker perosonligen att summan som man kan låna borde höjas. jag har inga problem att låna 1000 kr mer i månaden och faktiskt ha råd att unna mig saker. bidraget har ju bevisligen inte ökat särkillt karaftigt senaste åren. enligt metro så har studiemedlen gått upp med 500kr senaste 18 åren. vem skulle acceptera en sådan löneökning???

Postat av: Danne

Publicerad 2009-01-05 10:25:41

Jag kan bara beklaga mig inför den inskränkta syn Du har på arbetsmarknaden. Som sjuksköterska har du garanterat arbete så fort du avslutat dina studier, men det är också ett av de få yrken där det finns fler jobb än anställda.

Många är tvugna att försöka behålla arbeten de hade innan studierna för att ha något alls efter studierna. Med dagens attityd hos arbetsgivare: Jobba mera eller sök nytt; blir det inte lätt att behålla sitt jobb och genomföra sina studier, men vi sliter långt in på söndag natt för att hinna med. När dessutom stödet från csn inte kommer över sommaren måste jag arbeta heltid. När jag gör det garanterar jag dessutom att jag får så pass mycket lön att jag förr inte fick arbeta alls under hela hösten. Var det bra tyckte du? Nog kan du som sjuksköterska gnälla över alla samhällets problem och svårigheter, men håll dig till de som drabbar dig!

Postat av: Marcus

Publicerad 2009-02-27 13:48:15

idag får man tjäna 100000 typ. Låt oss säga att man tjänar 45 tusen under sommaruppehållet. Då har man bara 55 tusen eller ca 27 tusenkvar att tjäna per termin. Sjukt!

Postat av: Anna

Publicerad 2009-08-04 16:21:12

Jag kan inte förstå hur du tänker. Visst, guld vore att bidragsdelen höjs så att man inte behöver jobba. Men det utesluter inte att det är sjukt att staten ska avgöra hur mycket man får jobba och inte jobba!



Jag har jobbat hela sommaren nu och tjänat runt 50 000 kronor innan skatt, vilket är det som csn går på när de kollar inkomsten. Men faktum är att jag bara får ut runt 30 000 kr. Och de pengarna hade jag velat spara så att jag kan ha råd att åka på utbytestermin( något som i princip är en förutsättning för att få jobb inom det jag vill jobba med sedan). Men eftersom staten har sagt att man bara får tjäna 53 000 kronor under perioden juli till december så kan jag i princip inte arbeta något mer under hösten som kommer. Jag får 7800 av csn, varav 3900 kronor går till min hyra( och nej, jag har inte lyckats få något billigare boende, eftersom bostadsmarknaden ser ut som den gör, och tro mig, jag har försökt hur mkt som helst), på det följer räkningar för mobil och bredband, sen har vi mat och studieböcker, oförutsedda utgifter som tandläkarebesök. Jag går alltså back varje månad!! Hade jag kunnat arbeta under terminen som kommer hade det inte varit några problem, men nu får jag ju istället ta av de pengar som jag ville spara till utbytesterminen. Jag har lätt för mig på universitetet och skulle ha kunnat arbeta utan att studierna blev lidande. Men nejdå, självklart får man inte det. Istället kommer det sluta med att jag har massa ledig tid i höst då jag hade kunnat jobba, går back varje månad och kommer att vara tvungen att ta mina sparade pengar, och kommer därmed inte kunna åka på utbytestermin. Och det är bra tycker du?



Varför ska staten avgöra hur mycket som jag kan arbeta och inte arbeta för att klara studierna? Alla är olika, och jag klarar att ha extraarbete vid sidan, men har inte möjlighet till det i höst. Som student kan man inte påverka sin situation och det är rent ut sagt för jävligt.



Jag kan hålla med om att bidragsdelen borde dras in om man tjänar för mycket, men lånet ska jag ju ändå betala tillbaka, med ränta dessutom! Det är absurt att studiemedlet är så lågt som det är, men sedan att staten säger att studenterna inte får påverka sin redan dåliga situation går över mitt förstånd!



Skulle gärna vilja ha en kommentar på det jag skrivit från dig, för du verkar ju leva i en annan verklighet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela