The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Gynnas verkligen demokratin av S-V-Mp-koalitionen?

Publicerad 2008-12-07 16:24:34 i Allmänt

Så då var det klart. Kom precis hem och det första jag ser är att oppositionen till slut har kommit överens om ett samarbete. Den spontana tanken är givetvis: vad roligt! Aldrig förr har väl vänsterpartiet varit så nära en plats i regering som nu. Men sen slår mig nästa tanke... Låt säga att man befinner sig någonstans i mitten på skalan, och inte kan tänka sig rösta på ett alternativ innehållandes varesig V eller M, vad ska personen i fråga rösta på då? Sanningen är ju nu att vi plötsligt bara har två alternativ att rösta på, en högerallians och en vänster/mitten-koalition. Luktar lite Demokraterna versus Republikanerna över det hela, tyvärr måste jag säga. Men den politiska skalan har blivit rejält decimerad av det här beslutet. 

 

Jag är minst sagt kluven om det här är en bra eller dålig nyhet. Givetvis är det kul att vänsterpartiet är med i matchen på riktigt för en gång skull, men jag är rädd för att vänsterpolitiken efter en eventuell valvinst kommer förpassas till en meningslös ministerpost i periferin med den logiska följden att vanligt folk inte längre ser en mening med vänsterpartiet vilket gör att det helt enkelt går i graven efter nästa val... Som Lena Mellin säger i Aftonbladet "De har försuttit sin chans att kunna attackera socialdemokraterna och miljöpartiet från vänster och värva röster genom det. Egentligen hade nog vänsterpartiet kunnat klara sig oerhört mycket bättre på egen hand, nu finns det liksom ingen anledning att rösta på dem längre" Känner också att vi på flera sätt brände vår chans att vinna röster på socialdemokratins totala misslyckande gällande att föra en alternativ politik till alliansens... Vad finns kvar nu? Den som lever får se.

 

AB23, DN23, SvD2

 

Om inte detta kan man i alla fall glädjas åt att vänsterpartiet är Sveriges tredje största parti!

 

SvD

 

Andra om: , , , ,

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2008-12-08 07:52:03

För det första måste jag med min statsvetenskapshjärna säga att det är ett bipolärt system, inte tvåpartisystem ;-).. Men sak samma, same shit, different names.



Det är bara att ta fram Gunnar Sjöbloms underbara bok från 60-talet och se vad som händer när väljare känner sig utan partitillhörighet - jag tror risken är att den rödgröna röran rör sig mot mitten eftersom det där finns flest väljare (allt efter Catch-allmetoden) och då överger sina traditionella väljare på vänsterkanten. Dessa väljer då att rösta på ett externt parti (eftersom det skapar en skillnad mellan väljarnas vilja och partiernas vilja) och vilket parti blir då detta? Med största sannolikhet Sverigedemokraterna som lyckats värva röster från Sossarna i störst utsträckning och som känt sig övergivna av partiet när de rört sig mot höger. Önskvärt scenario?



Men för första gången i livet, så sätter jag mitt hopp på Lars Ohly och V över att de kan dra sossarna åt vänster i tex. EU-frågan, skolfrågan (även om de förbannade Mp är för friskolor) etc. Men jag tycker fortfarande som största parti, att man ska sträva efter en enpartiregering, men men... Hellre ett samarbete S+V+Mp än bara S+Mp

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela