The Life of Avlo

En röntgensjuksköterskas tankar om livet, universum och allting.

Hyckleriets FN

Publicerad 2009-04-20 18:13:51 i Politik

FN håller i dagarna en konferens om rasism och idag bröt helvetet löst då Irans president kallade Israel för en rasistisk stat. Flera delegater lämnade salen i protest, bland dem Sveriges FN-ambassadör. Kan tycka att det känns lite märkligt att en stat som bedriver en kolonialistisk apartheidpolitik där det görs skillnad på människor beroende på deras religion och etnicitet inte får kallas rasistisk. Men detta är tyvärr inget nytt, det har på något sätt blivit symtomatiskt för all diskussion som rör Israel. Iran är inte på något sätt ett mönsterland och deras ledare har ett flertal gånger uttryckt saker som inte på något sätt är acceptabla. Men innebär detta att man inte kan ta sig tid att lyssna och kanske bemöta kritiken med sakliga argument? Tidigare FN-resolutioner har ju trots allt slagit fast att sionism är att likställa med rasism, hur det är idag vet jag inte, men bara det faktumet gör ju att frågan åtminstone borde diskuteras. Men nä. Vi lever tydligen i en värld där rasism är ok så länge man har mäktiga vänner som backar upp och som blundar när bomberna faller. 

 

Hyckleri är vad det är. När ett antal tidningar gick ut och publicerade karikatyrer på mohammed och därmed spottade en miljard muslimer i ansiktet försvarades detta med att yttrandefriheten måste respekteras. Men när någon påstår att Israel är en rasistisk stat eller på något sätt insinuerar att Israel kunde vara snällare mot sin omgivning anklagas denne för att vara antisemit. Här gäller uppenbarligen inte yttrandefriheten, här ska den bojkottas. Att hålla en rasismkonferens där rasism inte får diskuteras är ju bara patetiskt.

 

Värt att tänka på är att han inte sa att judar är ett rasistiskt folk, utan att Israel är en rasistisk stat. Vem går i taket och anklagar en för att man hatar svenskar bara för att man påstår att Sverigedemokraterna för en rasistisk politik? Nä, just det. 

 

SvD2345, DN2, AB

Om: , , , ,

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-04-20 18:47:31

Oj vad du missar poängen. Raljera är ingen bra debattteknik.

Och ja,yttrandefrihet måste respekteras.

Postat av: Christian

Publicerad 2009-04-20 18:48:40

Jag förstår vad du försöker säga och håller delvis med dig. Dock är jämförelsen mellan Muhammedkarikatyrerna och "Israel är en rasistisk stat" ovidkommande och de båda enskilda sakerna kan inte jämföras på ett rättvist sätt. De är som att jämföra förintelsen med Gazakriget som vissa vänstergrupper har gjort. Inte heller gillar jag slutstycket ang. Sverigedemokraterna, framför allt eftersom de spelar en så underordnad roll. Dock är det positivt att du ger en indirekt känga till SD. (Så uppfattade iaf jag det)



Apartheid är fel ord att använda vad det gäller Israels förhållningssätt. Man bör inte använda det ordet i onödan. Skillnaden mellan det som pågår i Israel och Palestina och det som skedde i Sydafrika är himmelsvida.



"Vi lever tydligen i en värld där rasism är ok så länge man har mäktiga vänner som backar upp och som blundar när bomberna faller. "

Inte en speciellt nyanserad bild och en alltför grov slutsats att dra.

Postat av: Fredrik

Publicerad 2009-04-20 18:49:39

Kan inte annat än hålla med.



Israel(s politiker) får fritt anklaga alla för att vara antisemiter. De är dom själva som gör att antisemitismen ökar i världen genom dessa befängda anklagelser.



En lite komisk paradox är att dom som var emot Nazismen är nu emot Israel och får ta emot samma argument.



Dom som stod på Nazismens sida och sa att de inte är så farligt och att dom får själva göra som dom vill, det är dom som står bakom Israel idag.



Det finns en sak vi kan lär oss om historien, den upprepar sig alltid.

Postat av: Erik

Publicerad 2009-04-20 18:51:52

Håller med. Delegaterna verkar vara USAs marionettdockor - ingen får ju på något sätt kritisera Israel, nejnej.

Postat av: miki

Publicerad 2009-04-20 18:54:06

vet du vad du talar om? iran ar en rasistisk stat som mordar oliktankande. israel ar ett land

som motsatter sig dodsstraff. du ar sa oarlig

man kan vara i sin argumentering.

vet du om att araber sitter i parlamentet i israel

eller att fiender till staten israel sitter i

israels parlament.det tillats en pluralism utan

motstycke i historien och i varlden. var fan far

du din information ifran ?

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-04-20 19:29:48

well said

Postat av: Anneli

Publicerad 2009-04-20 19:30:59

Träffande jämförelse, och så sanna reflektioner. Jag förstår inte heller hur de tänker. Beklagligt.

Postat av: Esteban

Publicerad 2009-04-20 19:43:00

Skillnaden mellan karikatyrerna och uttalandena om Israel handlar om sammanhang. Att en sketen landsortsblaska väljer att skicka karikatyrer i tryck är rätt oväsentligt, dom trycker allt möjligt strunt och spottar regelmässigt folk i ansiktet, vare sig det gäller politiker, arbetare eller filmstjärnor. Eller muslimer, kristna eller vilken religion som helst.



Det är en helt annan sak att i FN-sammanhang, under en konferens med syfte att nå enighet och samarbete, mer eller mindre kapa arrangemanget för att få ut en radikal åsikt. Vad Ahmadinejad säger i sitt eget land är hans sak, och tidningar som sätter hans åsikter på pränt råder det ingen brist på. Men i FN? Nej, det är inte okej.

Postat av: Avlo

Publicerad 2009-04-20 19:59:23

Esteban: Hur tänker du sig att man ska nå enighet och samarbete om man inte tillåts att identifiera och i grund diskutera sakfrågan? Varför ska alltid Israel förskonas från all kritik medans andra länder får utstå sanktioner och krig för samma orsaker?

Postat av: Avlo

Publicerad 2009-04-20 20:04:28

Miki: Om nu Israel är så fantastiskt, hur kommer det sig då att man röstar in en fascist i regeringen som vill se ett "rent judiskt" samhälle utan araber? Pluralism, utöver "en stat, ett folk, en religion" menar du? Skitsnack.

Postat av: Johan

Publicerad 2009-04-20 20:12:17

Bra skrivet. Skönt att veta att det trots allt finns folk med sunt förnuft. Synd att inte politikerna kan ha det=/

Postat av: xerxw

Publicerad 2009-04-20 22:04:46

Jag tror att många i verkligheten håller med President Ahmadinejad budskap även om media försöker ge en annan bild. Jag menar har han fel i sakfrågan? Jag applåderar Ahmedinejad för hans mod, han vågar vara en röst för de förtryckta till skillnad mot andra västerländska politiker som slingrar sig som ormar för att undvika ärliga och raka politiska uttalanden.

Postat av: anders svensson

Publicerad 2009-04-20 22:21:56

Den eviga frågan: varför är det bara Israel som ska kritiseras? Iran är betydligt mer rasistisk i behandlandet av sina minoriteter, kurder och azerer, men ingen upprörs över detta

Postat av: Mats

Publicerad 2009-04-21 02:14:45

Nej, resolutionen som smutskastade sionism som "rasism" infördes av Sovjetunionen på arabländernas uppmaning.



Israel är minst lika demokratiskt som Sverige, och arabiska israeler hr samma rättigheter som alla andra.

Postat av: Bertil

Publicerad 2009-04-21 10:57:42

Israel är ett land som utövar dödsstraff med missiler där de flesta som dör är civila. Att påstå något annat är rena dumheterna.



Israel är lika demokratiskt som Sydafrika. Där tvingade man också de mörkhyade till hemländer där de fick rösta i små egna låtsasval istället för i de som de vita fick rösta i som påverkade hela landet.



Resolutionen som kallade sionism för rasism röstades in med stor majoritet bland alla världens länder i generalförsamlingen. De som röstade mot var de kolonialmakterna, de som röstade för var de kolonialiserade.

Postat av: Esteban

Publicerad 2009-04-21 11:13:56

@Avlo



Jag förstår inte vad du menar om att man inte diskuterar sakfrågan. Konflikten i Israel-Palestina är väl ändå en av världshistoriens mest omskrivna och omdiskuterade händelser alla kategorier? Att Israel inte skulle få någon kritik måste du ha menat som ett skämt, det sker ju hela tiden.



Det jag menar är att konferensen i Geneve rimligtvis haft något slags syfte utöver att basha Israel. Då är frågan, gynnas detta syfte av Israel-bashing? Om det jagar bort många delegater och diskrediterar hela konferensen, troligen inte. Alltså var konferensen åtminstone delvis misslyckad.



Bidrog Ahmadinejads utspel till att världen befinner sig närmare en lösning på Israel-Palestinakonflikten? Knappast, snarare tvärtom. En satsning på konfrontation är ett steg längs våldets väg, och våld har ju redan prövats ett antal gånger i konflikten. Det är ingen lösning, det är en återvändsgränd av lidande och död. Och ändå väljer Irans president detta. Varför? Populism gissar jag, han vill framstå som en ledare, en som "vågar" vifta med näven mot Israel, USA eller annan valfri opposition. Det är ett själviskt och självförhärligande beteende som inte förlänar honom någon heder.



Således blev slutsumman att inget gott kom ut av detta beteende. Det spelar ingen roll om man anser att han har rätt eller inte. Om inte annat så för att det flera gånger bevisats i denna konflikt att vem som har rätt inte är en relevant fråga för att nå en lösning (eftersom båda sidor har det).

Postat av: Second Opinion

Publicerad 2009-04-24 16:14:06

Jan Eliasson, före detta ordförande i FN:s generalförsamling, kritiserar EU-delegaternas uttåg i en intervju med Second Opinion. "Jag har aldrig varit med om en sådan sak under min tid på FN," säger han och kritiserar att medierna inte problematiserat frågan mer. Läs artikeln på www.second-opinion.se, lyft den gärna och skriv egna inlägg.

MVH Second Opinions redaktion

Postat av: Kerstin

Publicerad 2009-04-25 02:00:05

Bra skrivet Avlo:

Det är solklart att Israel är en rasistisk stat och dessutom en stat som utöver apartheid gentemot landets urbefolkning. Det är tom värre, vissa stycken, i Israel än det var i Sydafrika, säger tom sydafrikaner som var med under apartheid och som besökte Israel.



Det är inte så att även arabiska israeler har samma rättigheter som judiska israeler. Jag rekommenderar den som tror detta att läsa på om landet Israel, och om landets historia lite bättre.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Avlo

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela